Lada Niva – Dobře uzrálý sýr

Aut je na světě spousta, ale jen málo znich vstoupí mezi legendy. A nutně to nemusí být vítěztvím na Dakaru, překonáním rychlostních rekordů, nebo extravagantním designem. Některá auta jsou zkrátka tak osobitá, že se udrží ve výrobním programu desítky let a jdou tak nějak časem navzdory.

Lada Niva je auto, které není třeba dlouze představovat. Vyrábí se už od roku 1976, kdy byla představena na výročním sjezdu komunistické strany. V roce 1978 se ukázala na autosalonu v Bruselu a autu se poměrně rychle podařilo obsadit 40% evropského trhu s vozidly 4×4. Je třeba si ale přpomenout v jaké době…


Niva byla od začátku konstruována jako jednoduché vozidlo do extrémních podmínek, které je odolné, snadno servisovatelné a hlavně s vysokou průjezdností těžkým terénem. Stejné vlastnosti si auto dovezlo i do roku 2015, kde se stále drží na evropském trhu.


Designově je auto v podstatě stejné, jako v začátcích své výroby. Nic složitého tu nehledejte, jednoduchá hranatá karoserie s dvojicí dveří (V nabidce je i čtyřdveřové provedení a prodloužená verze praktik), blinkry na horní straně, no a jako upomínka na 21. století denní LED svícení namontované na spodní straně předního nárazníku.


Naše testovačka byla designově hodně vyšperkovaná relativně levnými doplňky, které autu dodaly podstatně dobrodružnější vzhled, který z Nivy pro stavbyvedoucího udělal Nivu pro dobrodruha. Hlavní dominantou je velký ochranný rám, který vede až pod auto a má na sobě i přídavná světla. Dalším praktickým doplňkem jsou boční nášlapy. Pak už jsou tu spíš kosmetické a praktické záležitosti, jako plastové lišty na boku vozu, nebo rádio a anténa. Ano, bohužel Lada stále nemá takovou samozřejmost v základní výbavě. Zásadním optickým prvkem jsou také krásná kola DOTZ s pneuamatikami Bridgestone. Celkem vyjde příplatková výbava na našem autě na padesát tisíc.


Uvnitř auta na vás dýchne atmosféra mládí. Palubní deska je maximálně jednoduchá, ale tím i přehledná. Nehledejte tu žádné multifunkční displeje, vše je analogové. Sedačky nenadchnou, ani neurazí, nemají valné boční vedení, ale jsou celkem pohodlné. Veškeré výplně jsou pak omyvatelné, což je vzhledem k určení auta maximálně praktické. Klimatizace a elektrické otevírání oken tu samozřejmě chybí. Zato tu jsou ale dvě řadící páky, z nichž jedna přiřazuje uzávěrku mezinápravového diferenciálu 4×4 a druhá redukční převodovku. Klasická převodovka je pětistupňová s celkem přesným a bezproblémovým chodem.


Terénu se opravdu nebojí

Auto, jako je Niva nemáme v redakci každý den, takže jsme si jí náležitě „užívali“ na každém kilometru. Užila si město, dálniční přesun, ale hlavně ježdění v terénu. Ve městě je Niva celkem praktické auto, je krátká, dobře ovladatelná a samozřejmě si dobře poradí s obrubníky a příčnými prahy.

Na dálnici je to už samozřejmě horší. Niva se k ní ale ani nijak nehlásí. Přesto není problém dlouhodobě držet rychlost 120 km/hod. , takže za brzdu rozhodně nebudete. Projeví se to ovšem na spotřebě benzínové sedmnáctistovky, která se bez problémů přehoupne přes deset i dvanáct litrů. Úplně ideální není ani hlučnost, rádio už si v takové rychlosti v podstatě nepustíte. Je to samozřejmě dané i hrubým vzorkem pneumatik. Nezapomínejte ani na to, že Niva nemá Airbagy…


Mnohem příjemnější je auto na okreskách, kde tuhý podvozek nedostává tolik zabrat a pokud nechcete závodit, dá se jízda označit jako příjemná. Velký volant nabízí dostatek kontroly, převodovka funguje přesně, brzdy jsou odpovídající, jen se musíte připravit na trochu toho drncání. Posilovač řízení je nastaven takřka ideálně, jen v krajních polohách vydává celkem zajímavý zvuk. Na funkci to ovšem nemá vliv.

Teď už ale do terénu. Tady má Niva stále co nabídnout. Nemá sice sofistikované offroad asistenty, jako moderní SUV, chybí jí kontrola trakce, ale zato nabízí hrubou sílu v podobě tuhé zadní nápravy, redukce a plnohodnotné 4×4. Nic tu neřídí elektronika, pouze mechanické uzávěrky. Na testovačce navíc byly obuté poměrně schopné pneumatiky, které nám umožnili v rámci našich možností vyzkoušet, co v Nivě je.


A je toho opravdu dost. Prohnat auto po polňačce není problém a občas nám připadalo, že se tu s Nivou jede líp, než na silnici.

V rámci testu jsme si dali zkusmo i sjezdovku s mokrou trávou. Tady už přišel ke slovu pohon 4×4. Výkon motoru 61 kW na papíře sice nevypadá nijak oslnivě, ale pro jízdu v terénu bohatě stačí. Motoru jen chybí točivý moment, který nabízejí velké objemy, nebo diesely. 127,5 Nm. dostanete až ve 4000 otáčkách a motor tak musíte i v terénu hodně vytáčet.


Druhou variantou je zařazení redukce. Ta ale ve většině případů nebyla potřeba a pomáhali jsme si s ní především v prudkých sjezdech, kde funguje jako motorová brzda.

Před jízdou jsem se trochu bál řazení náhonu a redukční převodovky. Stejně jako hlavní převodovka ale i přiřazování terénních pomocníků funguje precizně a s trochou citu zařadíte vždy hladce a na poprvé. A to už měla naše Niva za sebou přes 30 000 v rukou novinářů.


Niva má vepředu klasické nezávislé zavěšení a zadní tuhou nápravu. Díky tomu zvládá velké křížení náprav a dostat jedno z kol do vzduchu je opravdu problém. Díky tomu neztrácíte zbytečně trakci a máte i v těžkých pasážích všechna kola na povrchu.


Něco jako retro

Niva má i po téměř čtyřiceti letech co nabídnout. Hlavním argumentem je samozřejmě cena. Ta začíná na 250 000,-, celková cena s naší výbavou je pak 300 000,-Kč. Za takové peníze máte nové auto se zárukou, motorem plnícím emisní normu Euro 5 a velmi solidní výbavou do terénu. Musíte samozřejmě počítat s tím, že si nekupujete městské SUV, ale nekompromisního pracanta, do kterého můžete nastoupit v holinách od bahna, odtahat s ním dřevo z lesa, nebo projet hory.


Technické údaje



Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot, Matěj Oliva

Lada Niva – Dobře uzrálý sýr

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek