Tentokrát se nám do spárů dostala nová Mazda CX-5 druhé generace. Jedná se
o středně velké SUV, které si s pohonem všech kol hravě poradí s lehčím
terénem. Oproti svému prvogeneračnímu předchůdci prošla změnou designu.
Tenčí LED světlomety, zvětšená maska a znak Mazdy samotné. Také byla
doplněna o ostřejší křivky, které tomuto vozu prostě sedí a zároveň jako
celek působí sportovněji a agresivněji. Námi testovaný vůz měl nově
zahrnutou barvu karoserie Soul Red Crystal. Díky této barvě se auto stává
nepřehlédnutelné a také vynikají detaily, které v druhé generaci tento vůz
obdržel. Design se skutečně na tomto japonci vydařil. Také i proto patří
CX-5 mezi nejlepší crossovery této značky. Počet prodaných kusů celosvětově
převyšuje 1,5 milionu.
Také interiér prošel změnou, kdy má řidič i cestující více prostoru a
dokonale odhlučněný vnitřek přináší komfotní cestování kamkoli.
Motor
V testovaném modelu byl osazen dieselový motor s označením 2.2 Skyaktiv
D150 AWD s manuální šestistupňovou převodovkou. Oproti stejné motorizaci se
pyšní manuální převodovka lepším zrychlením 0-100km/h (man 9,6s/ aut
10,1s), vyšší maximální rychlostí o 3km/h (man 199km/h vs. aut 196km/h a
nižší udávanou kombinovanou spotřebou (man 5,4l/100km vs. aut 5,8l/100km).
Má týdenní kombinovaná spotřeba se pohybovala kolem 7,2L/100km. Výkon 110kW
(150HP) Vám bude dostatečně stačit jak na silnici, tak v terénu a díky 4×4
můžete být bez obav, že by kola měla tendenci prokluzovat. Také motor pěkně
zabírá v nižších, středních i vyšších otáčkách. Šestistupňová manuální
převodovka funguje příjemně, i když pokud srovnám Mazdu např. se Škodou,
přišlo mi řazení Mazdy o kousíček tužší. Ale to na pohodlí řidiče, ani
žádných jiných vlastnostech CX-5 nic nemění. Toto je spíše věc zvyku. Také
bych tu rád zmínil systém Skyaktiv, který šetří palivo i motor.
Podvozek
I podvozek prošel několika inovacemi oproti první generaci. Nová Mazda CX-5
je o 10 milimetrů delší a o 35mm nižší. Toto dodává vozu dynamiku , která
je za volantem opravdu znát. A se svou světlou výškou 192mm, délkou 455cm,
šířkou 184cm, výškou 168cm a rozvorem 270cm je CX5 perfektně ovladatelná
jak na asfaltu, tak i v terénu. Tento model má systém G-Vectoring, který
při průjezdu zatáčkami, rozděluje kroutící moment mezi jednotlivá kola a
tím potlačuje nedotáčivost vozu. Také se zvýšila tuhost karoserie, což také
přispívá k lepším jízdním vlastnostem.
Interiér
Když porovnáme ostatní části vozu, interiér prošel největší a
nejvýznamnější změnou oproti minulému modelu. Začněme u řidiče. Ihned po
vstupu, Vás zaujmou pohodlná sedadla a dostatek prostoru kolem nich.Totéž
platí i o multifunkčním, vyhřívaném volantu díky němuž se nová mazda řídí
opravdu lehce a jednoduše. Dále tu máme přehledné budíky v podobě tří
tunelů a aby japonští konstruktéři na nic nezapomněli, je tu k dispozici i
Head-Up displey, kde můžeme sledovat mrtvý úhel, rychlost, tempomat nebo
rychlostní omezení. Dále nutno pochválit jednoduché a přehledné uspořádání
ovládacích tlačítek. Vše co skutečně řidič potřebuje za jízdy, má okamžitě
po ruce. A do pokročilejších funkcí se snadno proklikáte pomocí otočného
tlačítka nebo dotykového displeye uprostřed palubní desky. Displey je
umístěn na nejvyšším bodě palubky, takže je stále v zorném poli řidiče. Co
se týče zadních sedadel, mazda skrývá dostatek prostoru i pro urostlejší
pány a to jak na výšku, tak i pro kolena. Interiér na tomto voze se opravdu
povedl a vystihuje jednoduchost, praktičnost, ale i příjemný a elegantní
vzhled.
Zavazadlový prostor má objem 506L. Po sklopení zadních sedadel pak
dostaneme 1620L.
Cena
Cena CX-5 startuje na 560 900,–Kč ve výbavě Emotion s benzínovým
dvoulitrovým atmosferickým motorem (121kW) a manuální převodovkou.
Testovaný model měl výbavu Revolution v ceně 848 900,–Kč. Motor a interiér
jsem zmínil výše, ale tato výbava zahrnuje i 19-ti palcová kola. Cena za
takový vůz je tedy více než zajímavá a Mazda zasadila na trh velice těžkého
konkurenta ostatním lehkým SUV jako je například škoda Kodiaq.
Bezpečnost
Tento vůz je praktický po všech stránkách. Je působivý jako bezpečný
rodinný vůz, pohodlný pro cestování i pro každodenní ježdění. Řidiči hodně
ulehčují řízení jízdní asistenti jako například asistent jízdy v pruzích
nebo sledování mrtvého úhlu. Je těžké se na jízdu v tomto voze netěšit. Za
zmíňku také stojí zisk pěti hvězdiček (tedy maximální možné hodnocení) v
nárazových testech EURO NCAP.
Závěr
Druhá generace Mazdy CX-5 se konstruktérům z Hirošimy opravdu vydařila.
Poukazuje na jejich designový jazyk KODO (duše v pohybu) a je zde
zviditelněna snaha o souznění „jezdce a koně“. Za mě dostává určitě palec
nahoru. Tento článek podporují: povinné ručení online.
Autor: Petr Hrubant