Mini Countryman Cooper S – Není pro holky!

Po vítězství na letošním Dakaru, kde team Xraid Mini doslova deklasoval zbytek startovního pole, se Countryman zapsal mezi legendy. Že i v sériovém provedení je čtyřkolka od Mini hodně ostrou záležitostí, to už se vědělo, ale jak si povede v náročnějších podmínkách, kde přijde ke slovu 4×4?

Mini jsme dostali k testu jak jinak, než ve verzi Cooper S, tedy s benzínovou šestnáctistovkou naladěnou na slušných 184 koní, zajímavý je i krouťák 240 Nm. Ke sportovnímu zážitku se dokonale hodí manuální šestistupňová převodovka. Za převodovkou je připraven trvale zařazený náhon 4×4. Na první terénní Mini se fanoušci značky koukali skrz prsty a zbytek veřejnosti ho přijal spíše jako stylovou derivaci městského SUV od BMW. Kde je pravda, jsme se vydali vyzkoušet do hor, kam Countryman nepochybně bude často mířit.

Exteriér auta nese základní prvky značky Mini. Vyniká velkými nerušenými plochami, na autě ale nenajdete jediný rovný tvar, kulatá jsou zrcátka, světla, přední maska… to ale k Mini vždy patřilo. Zadní partii dominuje spoiler s dvojicí výfuků a hrdým nápisem Cooper S, který prozrazuje, s kým máte tu čest. Na silnicích se totiž velice často setkáte s podceňováním výkonů auta, což stojí nemalé nervy. Hodně péče vyžadují bílá kola, která pokud jsou čistá, udělají opravdu působivý dojem.

Interiér

Hravý je i interiér auta. Ten má spoustu netradičních řešení nejen co do designu. Všude tu najdete oblé křivky. Vše je ve špičkové kvalitě a na svém místě. Trochu přehnaně je řešené jen ovládání stahování oken. To sice evokuje ovladače v závodních vozech, ale je hodně nízko a i po týdnu musíte věnovat hodně pozornosti tomu, abyste zvolili správný ovladač. Tady bych se přikláněl k tradičnějším řešením. Sedačky jsou navzdory své stylovosti velice pohodlné, akorát tvrdé s dostatečným bočním vedením a není problém v nich strávit stovky kilometrů na dlouhých cestách. I vzadu je hodně místa a dospělý cestující se bez problémů poskládá. Ve volitelné výbavě je navíc možnost umístit dozadu dvě oddělené sedačky. Trochu problém mohou mít vyšší postavy jen při nastupování a vystupování, díky krátkým dveřím, což je daň za pětidvéřové provedení. Chce to ale jen získat ten správný grif.

Jízda

Countryman rozhodně není plnohodnotným offroadem a ani si na něj nehraje, ale rozhodně není odsouzen na jízdu po městě. Měl by vám umožnit bezpečnou jízdu na asfaltu v jakémkoliv stavu, což jsme byli vyzkoušet na všechny typy silnic, které se nám naskytly. Jako první nás čekalo samozřejmě město. Tam se projevila výborná ovladatelnost a především jistota čtyřkolky. Ani při svižné jízdě přes dlažební kostky, koleje a nerovnosti se auto nenechá rozhodit. Řízení je velice přesné. Horší je to s výhledem. Designu ustoupila velikost oken a sloupků. Je tak hůře vidět na semafory a pro celkový přehled o situaci okolo je třeba se více soustředit. Výhledu dozadu naopak pomáhají dostatečně velká zrcátka.

Pravá zábava ale začíná, až když míjíme přeškrtnutý nápis Praha a před námi je klikatá okreska. S Countrymanem je naprosto jedno, jaký má silnice povrch, podvozek je velice přesný, dostatečně tuhý, ale duši z vás rozhodně nevytřese. Dobré ovladatelnosti pomáhají i velká kola. Zátah motoru je posunutý pochopitelně až do vyšších otáček, kde je třeba ho držet. Řazení si tak řidič užije opravdu dost. Pokud vám tento styl jízdy nevoní, můžete se nově porozhlédnout po dieselovém motoru z produkce BMW, ale Mini si rozhodně kvůli klidné jízdě v nízkých otáčkách a naftou v nádrži kupovat nebudete. Ať už jsme jeli na mokré, suché, nebo zasněžené silnici, podvozek se zapojenou čtyřkolkou dával vždy vynikající odezvu do řízení a na krizovou situaci nebo snad smyk nikdy nedošlo.

Zkusili jsme samozřejmě i dálnici. Tady jsem čekal mnohem horší chování, ale Mini je v legálních rychlostech naprosto tichým a pohodlným společníkem. Dobré zpřevodování silného motoru navíc zaručí i solidní spotřebu. Při našem testu jsme se pohybovali při sportovní jízdě okolo deseti litrů, pokud si hlídáte lehkou nohu, můžete jezdit i pod osm, což rozhodně není na SUV s tímto výkonem špatné.

Zlatým hřebem testu byl horský test po zasněžených silničkách, které často postrádaly i asfaltový podklad. Tam nás hodně překvapila vinikající funkce čtyřkolky, která dostala Mini i přes ledové plotny a do prudkých zmrzlých výjezdů. Když jsme dorazili na zamrzlý Ještěd, přišel za námi místní řidič, který se ptal, jak jsme Mini na kopec dostali, protože prý nevyjela ani Navara. Velké plus Cooperu je hmotnost, která se drží v rozumných mezích a auto tak zbytečně nezapadá. Pokud ale plánujete Countrymana prohnat po rumunských horách, nechte si raději zajít chuť. Horské silnice, šotolina k chalupě, nebo namrzlé město, to ano, ale do těžkého terénu tenhle luxusní sympaťák rozhodně nepatří.

Video


Technické údaje



Autor: Matěj Oliva, Foto: Arnošt Dejvický, Autor

Mini Countryman Cooper S – Není pro holky!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek