Mitsubishi L200 – Jednoduchost a síla

Jak jistě všichni víme, v Čechách se terénní pick–upy zatím netěší moc veliké oblibě a každodennímu využívání. Otázka tak zní – proč? Možná je tu stále zažitý názor, že to jsou nepohodlní žrouti. Připadá vám to také jako dávné klišé? Ano, máte pravdu, v současnosti už tomu tak rozhodně není. My si proto nyní objasníme, že je to zpravidla právě naopak a že Mitsubishi L200 a další pick–upy jsou skvělými společníky. A vzhledem k praktičnosti a všestrannosti těchto aut jejich popularita stoupá a jistě bude stoupat i nadále.

Nová L200 by se dala popsat několika klíčovými slovy – všestrannost, síla a robustnost a to zejména díky inovovanému pohonu 4×4. Splňuje tak požadavky zákazníků, kteří chtějí neúnavného pracanta i těch, kteří třeba jen vyznávají aktivní životní styl.

Jeho technologie 4WD sklízí úspěchy na prestižních soutěžích po celém světě a motory jsou výkonné a zároveň úsporné. K dispozici je 2.4 DI-D MIVEC (181 k), výkonný motor s minimem vibrací a mimořádně úsporný díky nejnižší kombinované spotřebě 6,6 l/100 km (7,2 l u pětistupňového automatu). V nové L200 je MIVEC vůbec poprvé použit u pick–upu jako takového. Turbodiesel MIVEC dosahuje výkonu 133 kW (při 3500 ot/min) a točivého momentu 430 Nm (2500 ot/min). Nabízí také přeplňovaný vznětový motor 2.4 DI-D (154 k) o výkonu 113 kW (3500 ot/min) a točivém momentu 380 Nm (1500 – 2500 ot/min). Zde je udávaná spotřeba optimistických 6,4 l/100 km.

Tento nezmarný tahoun nás opravdu příjemně překvapil velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu. Má pevný podvozek s vinutými pružinami a větší stabilizátory. Ty zaručují bezpečnější jízdu i rychlejší reakce vozu. Zvětšila se také listová pera na zadní nápravě, takže ani s prázdnou korbou na nerovnostech neposkakuje, ale spíš se tak příjemně pohupuje, což je zejména pro posádku cestující vzadu dost důležité.

Je třeba zdůraznit, že nás snad ještě příjemněji překvapila ekonomičnost vozu a jeho nízké provozní náklady. Tak například se spotřebou jsme se dostali na skvělých 6,7 l/100 km (pozn. red.: testovaný model s motorem 2.4 DI-D ve výbavě Invite), a to jsme Mitsubishi vůbec nešetřili. Prodloužily se i některé servisní intervaly, třeba ten na výměnu oleje z 15 na 20 000 km, interval výměny chladící kapaliny z 60 na 180 000 km, L200 k tomu dostala mimo jiné bezúdržbový rozvodový řetěz a bezúdržbovou automatickou převodovku.

Na první pohled také zaujme nová přední maska a nárazník a samozřejmě jeho zaoblené tvary, díky kterým elegantně proplouvá vzduchem, což vede ke snížení hluku v kabině a již zmiňované nízké spotřebě.

Ve své třídě má také nejnižší poloměr otáčení, „pouhých“ 5,9 m, otočíte se tak prakticky na místě bez složitého couvání. Mezi krajními polohami volantu je 3,8 otáček.

Ti, pohodlnější, co touží po snadné ovladatelnosti a určitém komfortu, jistě ocení pětistupňovou automatickou převodovku, pro ty méně náročné je zde šestistupňový manuál, který jsme měli na test i my, s velice dobře zpracovaným „háčkem“ a krátkými převodovými drahami. Pomocí voliče pohonu můžeme přepínat z pohodu 2WD (2H) na 4WD (4H) i během jízdy a to až do rychlosti 100 km/h. V nepříznivých podmínkách pak zvolíme 4HLC nebo 4 LLC.

2H: normální jizdní podmínky

4H: ztížené podmínky, nekvalitní silnice

4HLC: členitý, nestabilní povrch

4LLC: kopce, bláto, písek, sníh

Uzávěrka zadního diferenciálu minimalizuje rozdíl v rychlosti otáčení kol, což znamená maximální záběr v těžkém terénu. Je k dispozici se systémem pohonu 4WD EASY SELECT.

L200 je dostupná ve dvou verzích. Buď ve verzi Club Cabse šířkou korby 1470 mm, délkou 1850 mm a hloubkou 475 mm nebo jako Double Cab, který má korbu širokou 1470 mm, dlouhou 1520 mm a hlubokou také 475 mm. Nosnost je u obou totožná a to 960 kg (pozn. red.: my jsme nosnost otestovali opravdu pořádně a nechali na korbu naložit 1400 kg – a co myslíte? L200 s tím neměla vůbec žádný problém! Pravdou totiž je, že když přijedete do stavebnin pro paletu lepidla, cihel a podobně, málokdy se dostanete pod váhu 960 kg, resp. vám téměř vždy naloží něco přes 1200 kg). Tažná kapacita je 3100 kg a povolená hmotnost celé soupravy pak úctyhodných 4090 kg!

Důležité je zmínit nájezdové úhly. Ten přední je 30 stupňů, zadní 25 stupňů ve verzi Club Cab a Double Cab ve výbavě Invite, resp. 22 stupňů v provedení Double Cab ve výbavě Intense. Přejezdový úhel je 24 stupňů, boční náklon 45 stupňů a brodivost 600 mm.

Interiér

L200 je opravdu dobrý společník, ovšem nemůžeme od něj očekávat žádný zbytečný luxus navíc. Třeba klapka klimatizace pro vnější a vnitřní okruh působí oproti konkurenci poněkud zastarale, sem se ovšem dokonale hodí. Nenajdete zde žádný dotykový displej, ani nic podobného. Proč taky. Jen si to představte. Nastoupíte do auta v monterkách a se špinavýma rukama a chcete něco namačkat na displeji. Klasické čudlíky jsou proto rozhodně lepší a ovládání je tak pro každého velmi snadné. Nepraktické je snad jen přepínání palubního počítače kolíčkem přímo pod budíky. K přepnutí je totiž třeba prostrčit ruku skrz volant. Naopak se nám sem moc nehodí tlačítko pro vypnutí systému stop – start. Působí tu až příliš moderně a lehce narušuje ten drsný ráz pracovního auta.

U sedaček se značně vylepšila jejich pohodlnost a také boční vedení. Vysoké sezení poskytuje dobrý výhled přes mohutnou kapotu. Lidé většího vzrůstu nebudou mít problémy se sezením vpředu, ani vzadu, je tam dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou. Volant se dá nastavit výškově (ve výbavě Invite) i podélně (ve výbavě Intense) a celý interiér poskytuje množství úložných prostor. Dbá se tu zejména na kvalitu a bezpečnost. ISOFIX a dětské pojistky v zadních dveřích potvrzují, že L200 může být i skvělým rodinným vozem.

Mitsubishi umožňuje bezklíčové zamykání a odemykání, najdeme zde automatickou klimatizaci, tempomat, zadní parkovací senzory nebo třeba omezovač rychlosti, který vás při překročení rychlosti zvukovým signálem a rozsvícenou kontrolkou upozorní na použití brzd. Nechybí asistent jízdy v pruzích, který reaguje při vybočení z pruhu při rychlosti větší než 65 km/h, asistent rozjezdu do kopce se schopností udržet auto zabrzděné po dobu 2 vteřin, ASTC (Active Stability and Traction Control), ten nezávisle reguluje brzdnou sílu působící na kola (udržuje stabilitu při zatáčení) a zabraňuje prokluzu kol nebo TSA (Trailer Stability Assist), který udržuje stabilitu při jízdě s přívěsem, konkrétně když zaznamená vybočení přívěsu, automaticky reguluje výkon a brzdnou sílu a stabilizuje přívěs i auto.

Jak už jste se mohli dočíst výše, k dispozici jsou na trhu 2 modely. Námi testovaný Mitsubishi L200 Double Cab Invite od 714 250 Kč vč. DPH, případně Intense (781 650 Kč) a L200 Club Cab. Ten seženete už od 677 350 Kč vč. DPH. Zde již došlo k důležité inovaci dveří. I tato verze je čtyřdveřová, ty zadní se otevírají dozadu a chybí zde béčkové sloupky, takže to usnadňuje vystupování, nastupování, případně nakládaní věcí. Za nás tedy pro Mitsubishi jednoznačně palec nahoru!

Technické údaje zde:

http://www.mitsubishi-motors.cz/modely/l200/l200-predstaveni.xhtml


Autor: Jakub Špaček, Foto: Michaela Paclíková

Mitsubishi L200 – Jednoduchost a síla
Přesunout se na začátek