Toyota Land Cruiser 79 6×6

Už klasický Land Cruiser 76 je jedno z nejlepších terénních aut historie i současnosti. Co když mu ale dozadu přidáte ještě jednu nápravu? Získáte mašinu, která dokáže projet v podstatě kamkoliv a uveze při tom na korbě tři tuny.

Toyoty se zdvojenou zadní nápravou má na svědomí firma ze Spojených Arabských Emirátů, která už 6×6 staví více než dvacet let a za tu dobu dosáhla takových výsledků, že si její část odkoupila samotná Toyota. Tím mají šestikolky k dispozici nejlepší technické zázemí a obecně platí za nesmírně odolná a spolehlivá auta.


Není taky divu. Zadní nápravy jsou už na první pohled opravdu robustní a posazené na listových pružinách. Unikátní je ale vahadlový systém, který zajišťuje co nejlepší trakci všech zadních kol za každé situace. Standardně jsou poháněné zadní nápravy, lze pochopitelně připnout i předek a uzamknout všechny diferenciály. Tím se stává šestikolka v podstatě nezastavitelnou.

Pod kapotou se můžou ukrývat hned tři motorizace. Dva diesely a jeden benzín. Naftové motory mají objem 4,2 litru. Základní má výkon 130 koní a točivý moment 285 Nm. Ten s turbem pak 200 koní a 320 Nm. Dále je tu k dispozici benzínový šestiválec s turbem o výkonu 393 koní a krouťákem 494 Nm. My jsme měli k dispozici silnější diesel, který je podle českého importéra – firmy Dajbych nejlepší volbou.


Motor je spojený výhradně s manuální převodovkou samozřejmě osazenou redukcí. Toyota stojí okolo dvou a půl milionu, ale můžete tu zapomenout na všechno pozlátko. Okénka jsou sice elektrická a v autě je i poměrně moderní rádio, ale to je vlastně vše. Konec konců co tu není se ani nepokazí.

Zajímavé je to, že klasický Land Cruiser má širší přední nápravu, než je dvojice zadních. To ale firma z Emirátů musela odstranit, protože v písku je třeba mít jednu stopu. Proto je přepracovaná přední náprava, která je užší. Šestikolka tak má čistou jednu stopu.


Bez nákladu nikam nejede

Za volant 6×6 se můžu posadit až v terénu, na auto totiž potřebujete řidičák jako na nákladní auto. Samotné auto váží 2420 kg a k tomu další tři tuny, které můžete naložit na korbu.

Za volantem se cítíte v podstatě stejně jako v klasické Toyotě Land Cruiser, kterou jsme měli v testu. Před sebou máte dlouhou kapotu, která v terénu dost brání výhledu, ale motor se prostě někam vejít musí. Že mám vzadu dvě nápravy se dozvídám až na prvních nerovnostech, kde se zezadu ozývají kovové rány. To je ale normální.


Auto má samozřejmě mnohem větší poloměr otáčení než čtyřkolka a je třeba si do zatáček pečlivě najíždět a občas i couvnout. Příkladné je naopak křížení náprav. Když auto vidíte z boku na nerovnostech, kola se prakticky neodlepí od povrchu a mají pořád trakci. Narazil jsem až v kluzkém kopci, který jsem bez uzávěrky prostě nevyjel. Lehké auto začalo brzy klouzat a nahoru mě dostala až uzávěrka. To ale s naloženým autem prakticky nehrozí.


Samozřejmě tu není kontrola trakce, sjezdový asistent, ani ABS, vše je zkrátka po staru a to je do značné míry dobře, protože právě tyto systémy mívají v terénu hodně problémů zejména při jízdě v bahně. Kopec můžete bez problémů sjet se zařazenou rychlostí a redukcí.


Land Cruiser 6×6 rozhodně není auto na ukazování po městě, jako třeba Mercedes G 6×6. Je to ryze pracovní auto, které kombinuje neuvěřitelnou nosnost tří tun při zachování excelentních terénních schopností. K tomu je tu odolnost a spolehlivost Toyoty, jednoduchý servis, který zvládne kdokoliv po světě.


Technické údaje



Autor: Matěj Oliva, Foto: Dajbych

Toyota Land Cruiser 79 6×6
Přesunout se na začátek