Nissan Navara 2,5D krásný život s korbou

Ještě než na konci roku přijde na český trh nová verze, se nám podařilo prohnat redakčním testem Navaru z modelového roku 2014. Jak se jezdí s vysokým a dlouhým pick-upem a jak se hodí pro české prostředí? A co umí svým majitelům nabídnout za současnou akční cenu v základu těsně nad půl milionu korun bez daně?

Nissan je sice původem japonská značka, ale Navara je ryze evropský (a americký) model. V současné podobě již od roku 2006 sjíždí z výrobní linky nedaleko Barcelony a je pojmenovaná po španělském pohoří Navarre. Poslední menší facelift prodělala v roce 2010 a na konci letošního roku přijde na český trh její nová verze – podstatně zaoblenější a opticky mohutnější – viz porovnání obou verzí na obrázcích níže, napřed původní a pod ní nová verze.

Námi testovaná Navara 2014 nabízí zajímavý design, který kombinuje rovné plochy karoserie s rozšířenými zaoblenými lemy blatníků a členitou přední maskou. Pod ní je lakovaný blatník navazující na blatníky, který ale většina majitelů doplňuje ochranným rámem, protože je opravdu dost „na ráně“. Vůz zdařile zvýrazňuje svůj pracovní charakter třeba vysokými bočními okny, zároveň ale sbírá hodně obdivných pohledů z okolních vozidel.

Stejné téma se opakuje v interiéru, ze kterého v námi testované pětimístné verzi Double Cab dýchá dojem pracovního stroje, ovšem v hodně špičkovém provedení se všemi prvky luxusu. Převládají rovné plochy z odolných materiálů a hlavním dojmem je obrovská spousta místa. Všechno je pořádně velké a přehledné, včetně obrovských odkládacích schránek ve dveřích a spousty místa nad hlavou. Tímhle autem opravdu v pohodě odvezete pětičlennou partu montérů až k elektrickému stožáru uprostřed polí nebo pětičlennou rodinu na dovolenou i s lodí a nikdo nebude trpět nedostatkem místa. Zadní sedáky se dají navíc vyklopit nahoru, takže vzadu vznikne velký prostor pro uložení choulostivějších zavazadel, které si netroufnete nechat vzadu na korbě.

Testovaný vůz se stupněm výbavy SE a doplňky I-WAY+ řidiči nabídl kromě automatické klimatizace i navigaci Pioneer s dotykovou obrazovkou a couvací kameru ve zpětném zrcátku. Ta nám hodně usnadnila život, protože s dlouhou zádí se ve městě hodně těžko hledá dostatečně dlouhé místo na zaparkování. Zároveň musíte dávat i pozor na větší šířku vozu, kvůli které jsem obvykle při parkování v řadě vedle tramvajových kolejí musel vyjet pravými koly na chodník. Přístrojovka je maximálně přehledná, každá kontrolka má svoji samostatnou pozici a rozhodně nehrozí, že byste v tomto uspořádání něco přehlédli. Při jízdě na silnici mě překvapil relativně velký volant s dost úzkým úchopem, ale hned za pár kilometrů po sjezdu do terénu se ukázalo, že přesně takový úchop se hodí pro opatrné manévrování mezi stromy a couvání k přívěsu. Při tom oceníte i velká zrcátka srovnatelná s velkými dodávkami, díky kterým je couvání s dlouhým vozem nebo i s přívěsem docela snadné.

Námi testovaná motorizace v podobě čtyřválce 2,5D o maximálním výkonu 190 koní je výborný pracant se slušnou dynamikou jízdy a v této kategorii patří ke špičce. Pokud by vám i to bylo málo, je v nabídce ještě šestiválec 3,0D s výkonem 231koní. Motor je slušně odhlučněný ve vyšších rychlostech, takže na dálnici vás nic neruší při poslechu rádia. Zároveň je ale dobře slyšet při nízké rychlosti a usnadňuje parkování a najíždění v terénu, kdy přesně slyšíte, jak moc je v záběru a jak máte pracovat se spojkou. Dvouapůllitr v pohodě zabírá už od volnoběžných otáček a turbo nastupuje plynule a bez prodlevy už kolem 1500 otáček. Když zapomenete včas podřadit, není to problém a motor vás hravě vytáhne z každé situace i při malých otáčkách. Převodovka je poměrně krátká, v padesátce už řadíte čtyřku a šedesátkou se můžete ploužit na pětku, naštěstí pro dálnici je tu rozumně dlouhá šestka. Také díky ní jsme při redakčním testu dokázali s trochou opatrnosti a lehkou nohou dosáhnout nečekaně nízké průměrné spotřeby 8,4 L/100km.

Devadesát procent kilometrů asi najedete s pohonem 2WD zadní nápravy, když dojedete na sníh nebo do terénu, po přepnutí na 4WD HIGH se připojí pohon předku v poměru 50/50. A až když zapadnete nebo začnete tahat kolegu z příkopu, je čas přepnout ještě na 4WD LOW s redukcí a po zamknutí diferenciálu vyjedete a sjedete každá stoupání, limitem pak budou pouze pneumatiky. Navara má velmi slušné nájezdové úhly, obstojnou kříživost náprav i světlou výšku, ale také pořádný rozvor. Ten je v terénu asi jediným limitujícím faktorem, při přejezdu terénních vln uváznete břichem tam, kde kolegové s krátkými offroady projeli.

Navara ovšem primárně není žádný trialový off-road, ale hlavně robustní picku-up! Vzadu má klasickou tuhou nápravu s podélnými listovými pery a uzávěrkou diferenciálu a to nejlepší předvede, až když ji pořádně naložíte, ostatně maximální užitečná hmotnost 910 kg a maximální hmotnost přívěsu 3 tuny hovoří samy za sebe. Úplně prázdný vůz kvůli listovým perům na silnici mírně odskakuje i na menších nerovnostech, stačí ale na korbičku hodit aspoň menší náklad 50-100 kg a vůz se vzorově zklidní a krásně žehlí všechny nerovnosti. Po pár dnech jsme vážně uvažoval o tom, že si dozadu přikurtuji plochý padesátilitrový kanystr a budu ho napouštět, kdykoli pojedu bez nákladu….

Během celého testu jsme u Navary objevili vlastně jediný neduh – a to je dost malý rejd. Charakter motoru, výška i velká zrcátka ale i pocit z jízdy (zvláště u nezatíženého vozu) totiž tak trochu připomíná větší dodávky. A ty obvykle nabízí pořádný rejd, díky kterému všude zaparkujete a vymanévrujete. A s Navarou bohužel budete na stejných místech často couvat a brát řadu otoček nadvakrát. Nicméně dobrou zprávou je, že nová verze Navary zmiňovaná na začátku tohoto článku má mimo dalších vylepšení právě větší rejd! Co se brzd týče, kombinace kotoučů vepředu a bubnů vzadu je perfektně nastavená brzdy mají příjemný účinek a intuitivní nástup jak ve městě s prázdným vozem, tak mimo silnici s naloženou korbou.

Když už jsme u nákladu, testovaná Navara byla vybavená kotvicím systémem C-Channel, díky kterému si na korbičce o rozměrech 1511 x 1560 x 457 mm vždy nastavíte úchyty do správné polohy přesně podle nákladu. Trochu nám ale scházelo pár obyčejných kovových ok v rozích korby, za které by člověk rychle uchytil natahovací síťku, aby nemusel pokaždé přestavovat úchyty. Většina majitelů si asi Navaru dovybaví pevným krytem zadní části, aby cennější nářadí a zavazadla nebyla vystavena nenechavým rukám zlodějů. Sklápěcí zadní sajtna je robustní a její ukotvení budí důvěru, že se nemusíte bát na ni při nakládce hodit nějaký ten pytel cementu.

Příznivý výsledný dojem z této dobíhající verze Navary ještě posiluje hodně zajímavá cena. Námi testovaná nejvyšší výbava i s trubkovou zahrádkou a příčníky je za 850 tis bez daně, ovšem základ začíná při současných akčních nabídkách již od 530 250 Kč bez DPH. A to je za tak dobré jízdní vlastnosti a užitnou hodnotou opravdu hodně zajímavá nabídka, která by mohla přimět k úvaze o pick-upu i řadu zájemců, kteří až dosud uvažovali pouze o dodávkách.



Autor: FilipT, foto: František Chobot, Nissan

Nissan Navara 2,5D krásný život s korbou

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek