„DOKUD BUDE NA OBZORU DOBRODRUŽSTVÍ, NISSAN K NĚMU BUDE UDÁVAT SMĚR“
Tak přesně tuto větu můžete najít na oficiálních stránkách Nissanu a nám nezbývá než s ní zcela souhlasit. Přijíždí k vám známá, skvělá a všestranná Navara, ale v naprosto luxusním kabátě, ještě skvělejší a ještě všestrannější!
Nabízí nečekané pohodlí a zároveň i pověstnou vytrvalost a sílu pracovního auta, určeného pro opravdu těžkou práci. Kvalitně zpracovaný inovovaný podvozek poskytuje požitek z jízdy i cestujícím vzadu, změnilo se totiž zavěšení zadní nápravy – nyní je pětiprvkové. Vůbec se zde objevilo spousta luxusních novinek jak na podvozku, tak i v interiéru, což samozřejmě nic nemění na terénních schopnostech, k tomu ale později.
Jak jsme již zmiňovali, pravděpodobně největší změnou oproti předchozím generacím prošel podvozek. Zůstává celosvařovaná rámová konstrukce, a díky víceprvkovému zavěšení zadní nápravy zadek neuskakuje. To bylo pro nás velkým a bezesporu příjemným překvapením, jelikož přesně tohle byl trochu problém u minulých modelů. Z toho plyne, že (i s prázdnou korbou) se na silnici a v terénu chová více než slušně, poskytuje komfortní jízdu. Každopádně si ale nepředstavujte, že auto vůbec nedrncá. Ačkoliv je pohodlnější než spousta osobáků, je přizpůsobené pro úplně jinou zátěž, a to se někde zkrátka projevit musí.
Je třeba podotknout, že jsme výjimečně měli na redakční test půjčené pro srovnání rovnou dva modely, oba ve verzi double cab s manuální převodovkou, pouze s rozdílnou výbavou (N-Connecta a Tekna) a motorizací. Jednomu pod kapotou vrčel vznětový motor o objemu 2,3 l se dvěma turby a 190 koňmi, druhý, o stejném objemu, měl jedno turbo a 160 koní.
Silnější verzi seženete také se sedmistupňovým automatem, u ostatních je běžný šestistupňový manuál. Oba motory jsou samozřejmě zaměřené především na veliký výkon a krouťák, zároveň jsou ale překvapivě velice tiché a úsporné. Výrobce udává spotřebu od 6,4 l / 100 km (u slabší verze) a 7,6 l (u silnější), naše kombinovaná spotřeba (silnice, obtížnější terén, plné zatížení korby) byla 7,6 a 8,6 l. Zrychlení z 0 na 100 je 10,8 a 12,1 s. Není to tedy žádný závodník, ale kdo by to také od tohoto obra čekal.
Připínatelná čtyřkolka zůstala stejná jako u předchozí generace. Díky redukci neztrácí dech ani v obtížném terénu, a kdyby přeci jen ano, stačí uzavřít zadní diferenciál a pak už se sama vyšplhá téměř na každý kopec a přebrodí jakýkoliv potok.
Zvenku působí, i přes hladké linie na bocích a kapotě, velice masivně, uvnitř poskytuje nečekaný luxus crossoveru (interiér jako Quasquai). Bezpochyby je to poctivý pracant, zároveň je ale zaměřená na bezpečnost a pohodlí. Své uplatnění najde tak i v rodině. Nechybí zde ISOFIX či dětské pojistky ve dveřích.
Je opravdu nejkomfortnější ve své třídě. Důležité je zdůraznit, že Navara je sama o sobě pojem a legendární pick – up udávající směr. Vyrábí se totiž už od roku 1935, tedy bezmála 81 let. Ta nejnovější je už 12. generací a zcela oprávněně získala ocenění Pick – up roku 2016.
Další novinkou je zmenšený poloměr otáčení, což byl u dřívějších modelů problém. Přesto, že se do jednoho parkovacího místa stejně většinou nevejdete, bude se vám s ní lépe manévrovat třeba v podzemních garážích. Tam by ovšem mohla zase činit problém její výška.
Vzhledem k tomu, že móda velí i automobilovému průmyslu, je nová Navara dost designovka. Na ohromné kapotě na první pohled zaujme celochromovaná maska a výrazné LED světlomety. Na bocích jsou nášlapy, které by však mohly být širší. Samozřejmě je ocení hlavně osoby menšího vzrůstu, protože opravdu usnadňují nastupování a vystupování z vozu.
Navara má velmi pohodlné vysoké sezení, takže poskytuje dobrý výhled i přes tu rozměrnou kapotu. Sedadla jsou příjemně tvarovaná a dostatečně široká s kvalitní oporou páteře. Dokonce na jejich výrobě spolupracovala NASA. Paradoxně na zadních sedadlech není až tolik místa na nohy, ani nad hlavou, což by pro vyšší lidi mohlo být na delší cestě nepříjemné. Nechybí zde dvouzónová automatická klimatizace, panoramatická couvací kamera ve výbavě Tekna, u nižší výbavy (N-Connecta) parkovací systém Sentex, kde se po zařazení zpátečky objeví kamera přímo ve zpětném zrcátku.Ovšem ukazuje nám pouze prostor za autem, ne okolo celého auta. Vyšší výbava se pyšní 7“ dotykovým displejem s multimediálním systémem NissanConnect a integrovanými aplikacemi a navigací.
Najdeme zde 3 zásuvky – ve středové konzoli, v loketní opěrce a na palubce a také spoustu úložného prostoru. Jen přihrádka u spolujezdce by mohla být větší. Volant se dá nastavit ve směru nahoru a dolů. Odemykání, zamykání i startování je bezklíčové. Navara plní emisní normu Euro5 B+, tedy zatím bez močoviny a Nissan poskytuje standardní tovární záruku na originální díly 5 let nebo na 160 000 ujetých km.
Jak je uvedeno výše, k dispozici je buď sedmistupňový automat, který jsme, bohužel neměli možnost otestovat a také šestistupňový manuál. Ten má ale delší dráhy a větší páku. Řazení tak vyžaduje trochu přesnosti a soustředění.
Nastavit si můžete 3 jízdní režimy – 4 WD HIGH, 4 WD LOW a 2 WD, nechybí zde automatické nouzové brzdění, asistent rozjezdu do kopce nebo asistent pro sjíždění svahů.
Samozřejmě je možné si nakonfigurovat příslušenství podle vlastních potřeb a preferencí.
– pevná nástavba: 102 000 Kč
– plastová vložka korby: 9 340 Kč
– hliníková vložka korby: 17 780 Kč
– rolovací kryt korby: 47 700 Kč
– hliníkový kryt korby: 42 000 Kč
– vysunovací přihrádka: 30 500 Kč
– vysunovací zadní stupačka: 7 600 Kč
– dělící příčka korby: 11 420 Kč
– hliníkový střešní nosič: 6 600 Kč
Navara je dostupná ve čtyřech výbavách:
-Visia
-Acenta
-N-Connecta → nová
-Tekna
Na Google play nebo App Store si můžete stáhnout aplikaci, jakéhosi průvodce, a díky tomu detailně prozkoumat vůz z vlastního telefonu. Stačí jen spustit aplikaci a namířit foťák na prvky, o kterých se chcete něco dozvědět a okamžitě máte k dispozici informace.
Už u Mitsubishi jsme zmiňovali, že pick – upy zatím nejsou tak oblíbené (z hlediska podvozku, spotřeby, nebo možná spíš z určitých předsudků) a i přes to na to jde nová Navara naprosto klasicky. Skvěle spojuje výkon, sílu, pohodlí, špičkové technologie, luxus a bezpečnost, nakonec nechybí ani praktičnost. Navenek působí velice drsným a nekompromisním dojmem, uvnitř je naopak skoro vše digitání a dotykové. Skvělý příklad toho, že Navara může sloužit jako rodinné auto, se kterým vyrazíte na dovolenou, jako spolehlivý parťák na delší expedici, po návratu si ale hravě poradí i na stavbě třeba s korbou plnou písku či jiného stavebního materiálu. Nosnost korby je úctihodných 1000 kg.
My jsme redakční vůz otestovali samozřejmě i po té praktické stránce. Zvolili jsme dvounápravový vlek naložený kamením. Celková hmotnost soupravy může být až 6000 kg. Ale podstatnějším údajem je, že za Navaru můžete připojit 3500 kg bržděný přívěs. A to nejpodstatnější je, že nová Navara v kombinaci se vznětovým motorem o objemu 2,3 l se dvěma turby si s tímto přívěsem poradila opravdu hravě. Motor neměl problém s takto naloženým přívěsem, ani při cestě z lomu, ani v táhlém stoupání. Po této tvrdé zkoušce se u nás v redakci rozpoutala diskuze, co bychom ještě mohli na vlek naložit. Nissan opět dokázal skloubit luxusní provedení s praktickou stránkou vozu a my musíme konstatovat, že se jim to povedlo na výbornou.
Technické údaje:
http://www.nissan.cz/CZ/cs/vehicle/pickup/navara/main-features/main-features.html
Autor: Jakub Špaček