U vozů s automatickou převodovkou se o řazení stará elektronika a řidič za volantem může určit maximálně to, v jakém jízdním režimu má auto být, nebo může vyvolat podřazení prudkým sešlápnutím pedálu. U manuálu má však majitel auta vše ve vlastních rukou. Ale ne každý ví, kdy je správné řadit.
Univerzální poučky nejsou to pravé
Spoléhat na různé univerzální poučky rozhodně není to pravé. Může jich být celá řada a říkají například to, v jakých otáčkách je nejlepší řadit na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň, stejně jako mohou říkat to, že v případě nafty se motor drží v nižších otáčkách než u benzínu. Ale je to vůbec pravda? No, jak kdy. Někdy univerzální poučky platí, ale spoléhat jen na ně není dobré.
Motory i auta jsou různé
Žádné univerzální poučky, které by se týkaly řazení, prostě neexistují. A ani existovat nemohou. Každé auto je jiné, každý motor je jiný. Liší se třeba objemem, využitím turba, výkonem nebo točivým momentem. Co platí u jednoho motoru a auta, nemusí a někdy ani nemůže platit u druhého. Cokoliv univerzálního může být kontraproduktivní, a dokonce zničit motor. Asi by se nenašel nikdo, kdo by držel motor pravidelně v červených číslech otáčkoměru, ale dlouhodobé podtáčení – držení nízkých otáček – motoru také škodí.
Pomůže automobilka
Jak konkrétně určit, při jakých otáčkách je optimální řadit? Obvykle pomůže už samotná automobilka. V některých autech palubní počítač ukazuje pravou chvíli na přeřazení na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň. Pokud tímto auto vybaveno není, je vhodné směrovat dotaz na příslušného technika.
Vhodné je také pročíst dokumentaci k vozu a motoru, hlavně potom technické parametry. V nich se může majitel dozvědět i to, jaký má vůz maximální výkon a kdy. To stejné platí o točivém momentu. Je totiž vždy určité spektrum otáček, kdy lze z motoru dostat maximum. I to se hodí vědět, když chcete řadit s účelem, aby auto jelo co možná nejrychleji.
Zdroj: https://www.artofmanliness.com/skills/manly-know-how/gearhead-101-understanding-manual-transmission/