Rage Buggy – Hodně závodění za málo peněz

Závodní auta současnosti jsou hodně nákladnou záležitostí a popularitu si získávají vozidla třídy bugy, která nevyžadují asystenci spolujezdce, mají daleko jednodušší techniku a jsou cenově mnohem dostupnější. Jednu takovou jsme měli možnost vyzkoušet u českého závodníka – Vlastimila Tošenovského.

Firma Rage Motorsport pochází z Británie a svůj první stroj postavila už v roce 2000, kdy dva mladíci naplnili své myšlenky na stavbu ultimátních závodních speciálů. Ke světovému uznání ale vedla podstatně delší cesta. V nabídce firmy jsou jednomístné i dvoumístné stroje pro autokros, rally, ale i s homologací pro silniční provoz. Vrcholem sportovních úspěchů jsou starty na rally Dakar od roku 2010 až do letoška.

Všechny stroje jsou dotaženy do detailu, můžou být jednomístné i dvoumístné, mohou mít výkon od dvaceti, do dvou set koní a standardně mají zpátečku. Odpovídají normám FIM, mají bezpečnostní prvky a jsou vyráběné nejmodernějšími technologiemi, jako je CNC frézování dílů, laserové vyřezávání a modelování v počítačích.

Stroj, který jsme měli k dispozici je připravený pro dálkové soutěže, tomu odpovídá vybavení kokpitu navigací pro rally. Tu musí ovládat řidič za jízdy, takže tlačítka pro ovládání roadbooku a IMO jsou na volantu. O pohon se stará řadový čtyřválec Honda původem se silniční motorky. Ten disponuje výkonem blížícím se dvěma stům koní. Motor pohání pouze zadní nápravu a kontrukce stroje tak může být maximálně jednoduchá.

Kola jsou klasicky automobilového typu a jsou zavěšená na dvojitých A ramenou. Zbytek auta tvoří trubková konstrukce, která má velice slušnou hmotnost při zachování maximální pevnosti. Auto je konstruované na dost extrémní zacházení, problémem nejsou přejezdy kamenných polí, ani několikametrové skoky. Ostatně současným majitelem tohoto stroje je Pepa Macháček, který s ním mimo jiné absolvoval i závod offroad maratonu.

Hlavní předností jsou dlouhé zdvihy ramen, které zajišťují opravdu dobré odpružení a možnost citlivého nastavení podvozku, můžete si tak dovolit opravdu hodně. Naopak slabou stránkou je spojka. Ta je dimenzovaní pro silniční provoz na mnohem lehčím stroji a pokud si v terénu potřebujete občas spojkou pomoci, brzo jí zničíte. Vlastik tak s sebou vozil kompletní spojku přímo do závodu.

Při jízdě je zkrátka třeba počítat s tím, že nemáte náhon na přední kola, což může být kritické hlavně v hlubokém bahně a jemném písku, jinde se s buginou vždy dostanete díky její váze. Základní cena chassis je 14 000 liber, ale budou vás čekat další investice. K autu připravenému pro start na Dakaru se tak dostanete za zhruba půl druhého milionu korun, což vůbec není špatné.

Video


Autor: Matěj Oliva

Rage Buggy – Hodně závodění za málo peněz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek