Range Rover Evoque 2WD – do města i do lesa

Range Rover Evoque měl být historicky první dvoukolkou v nabídce Land Roveru, nakonec ho ale o pár měsíců díky tlaku EU předběhl Freelander. Ten ale směřuje ke zcela jiným zákazníkům. Evoque je především jiný – a je jiný než jakýkoliv vůz na trhu! To z něj udělalo hit už pár týdnů po začátku prodeje.

Evoque se jednoznačně podílí i na nárůstech prodejů značky Land Rover, v Čechách se loni prodalo 500 vozů, v prvním kvartálu letošního roku má značka Land Rover nárůst o 81% oproti stejnému období roku 2011. No a pokud nemá Evoque na prodejích zrovna přímý podíl, rozhodně se mu nedá upřít, že do autosalonů přivedl opravdu hodně zákazníků, kteří pak třeba i odjeli v jiném modelu. Design je totiž to, co vás na Evoque zaujme jako první. Nic takového tu totiž ještě nebylo. Spojení luxusního designu se sportovními křivkami a výšky SUV si získalo téměř každého, kdo se na auto podíval.


Není to ale jen design, co je na autě zajímavé. Land Rover do modelu Evoque zařadil hodně zajímavé technologie i materiály. Cílem byl samozřejmě efektivní a ekonomický provoz, nízká váha a dobré jízdní vlastnosti. Celková váha auta je 1600 kg, na čemž mají podíl plastové zadní dveře nebo třeba hliníková přední kapota. Auto navíc hraje do noty ekologicky zaměřeným řidičům, je na něm použito 40 kg recyklovaných plastů. O efektnivní využití energie se stará třeba alternátor, který auto dobíjí hlavně při brzdění. Evoque je v nabídce se třemi motory, dvěma diesely o výkonu 150, nebo 190 koní a benzínovým agregátem o výkonu 240 koní. K tomu si můžete vybrat šestistupňový automat, nebo manuál.

No a teď něco ke dvoukolce. Ta je zaměřená především na zákazníky, kteří neprahnou po terénních jízdách, ale líbí se jim styl SUV. Dvoukolka je navíc i úsporná, díky absenci náhonu zadní nápravy ušetřilo auto 75 kg a je to znát samozřejmě i na spotřebě. O tom, že auto není odsouzeno jen do velkoměsta jsme, se mohli přesvědčit při testování v terénu i na silnici.


Na dálnici i v bahně

Dvoukolý Evoque nám byl představen v Rakousku okolo jezera Neusiedler. kde se náchází i věhlasný offroadový park u Stotzingu. Právě tam vedla naše první cesta od vídeňského letiště, kde jsme si rozbrali Evoque v několika verzích s automatickou i manuální převodovkou a náhonem na dvě nebo čtyři kola. Během čtyřiadvaceti hodin tak máme šanci vyzkoušet, co se v Evoque opravdu skrývá. První cesta po dálnici připadla na vůz s manuální převodovkou. Tady moc není o čem se rozepisovat, stačí nařadit šestku a předpisových sto třicet jedete pod dva tisíce otáček, auto si jistě drží stopu a dovnitř doléhá jen minimum aerodynamického hluku.

Po sjezdu na okresku dostávám automat a tady už je to jiná káva. Hodně mě překvapuje rychlé řízení, které ale není nervózní a dokáže vás v zatáčkách hodně pobavit. O něco horší je to s dost často diskutovanou převodovkou. Ta podřazuje s menší prodlevou a dle mého názoru nevyužívá naplno potenciál motoru, který pak působí trochu moc krotce. Dá se ale čekat, že se v brzké době dočkáme montáže osmistupňového automatu z modelu Range Rover, který by mohl z Evoque udělat ještě svižnější vůz.


Teď je tu ale to nejzajímavější, co nás na testování čekalo, tedy návštěva offroadparku ve Stotzingu. Ten vznikl jako pozůstatek po těžbě kamene a nabízí opravdu rozmanité terény pro všechny typy aut. Nás ale nejvíc zajímalo, jak se tu dokáže pohybovat Evoque 2WD. Pod vedení instruktora jsme vyrazili vstříc nástrahám terénu. První, na co si u modelu Evoque musíte dát pozor, je světlá výška, která zdaleka nedosahuje hodnot Freelanderu nebo Range Roveru. Když si ale dáte bacha na kameny a hluboké koleje, Evoque v terénu nijak neublížíte. Pomocníky vám budou elektronické režimy pro různé druhy terénů. Ve sjezdech vám u automatické převodovky pomůže automatický brzdový systém. Než ho poprvé ve sjezdu použijete, chce to trochu odvahy, ale pak už je systém, který za vás ve sjezdu ideálně brzdí, opravdu vynikající.


Celkově je při rychlejší jízdě v terénu Evoque díky tuhému podvozku hodně stabilní. V bočních náklonech přesně víte, kde je hranice, kdy auto ztrácí stabilitu. Z tohoto testu nebude úplně nadšený spolujezdec, kterému chybí madlo nade dveřmi a za to na dveřích se jen těžko chytí. Je to sice detail, ale dokáže trochu otrávit. Až dosud jsme neměli s náhonem na dvě kola jediný problém. Ten nastal až v sypkém výjezdu v kamení, kde jsem vyjel až na druhý pokus. Je třeba trocha rychlosti, nakonec se ale nenašlo místo, které by dvoukolka neprojela. Podobné to bylo i v bahně, kde s dostatkem rychlosti projedete to samé co čtyřkolka, a to vše na sériových letních pneumatikách!


Ani jako 2WD není špatný

Když jsem na testování odjížděl, měl jsem z 2WD Evoque dost smíšené pocity a čekal jsem spíš ježdění po městě a okreskách bez větší dávky adrenalinu. Opak byl ale pravdou a jízda v Evoque 2WD poskytla kromě velké dávky pohodlí a stylu i dost zábavy. Během testu s podílem terénu jsme se pohybovali s průměrnou spotřebou 9,2 litru u vozu s automatickým šestikvaltem, což je o něco více než o konkurence, ale je to méně než u čtyřkolové verze. No a faktem je, že jsme auta vůbec nešetřili. Každopádně, pokud hledáte stylové auto, které je dost velké a pohodlné pro každodenní ježdění, neplánujete ho pro rodinu a nemáte přehnané terénní ambice, rozhodně se na Evoque zaměřte.


Dovednostní soutěže

Při čekání na svezení po offroad parku jsme měli možnost vyzkoušet několik zdánlivě jednoduchých dovednostních disciplín při ovládání auta v terénu. Jako první soutěž jsme měli dostat co nejvýše pravé přední kolo Range Roveru. Cílem je odhadnout správný bod, kdy je auto na hranici překlopení a tam zastavit. Bylo by se mi podařilo být nejvýš, ale zapomněl jsem na ruční brzdu a auto mi o pár cm zklouzlo, ale i tak z toho byla třetí nejlepší hodnota. Druhá soutěž byla o dost humornější. Cílem bylo projet jednoduchou slalomovou dráhu ve Freelanderu. Na první pohled v pohodě, až při pohledu na volant zjišťujeme o co půjde. Freelander zatáčí naopak. Jedno zkušební kolo a pak na čas. Nad řízením nesmíte přemýšlet, ale i tak se mi podařilo párkrát zatočit naopak. Nicméně kužel jsem jako jeden z mála nesrazil a o zábavu bylo rozhodně postaráno.



Autor: Matěj Oliva, Foto: Land Rover

Range Rover Evoque 2WD – do města i do lesa

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek