Range Rover Sport – All New!

Nová generace Range Roveru shodila na váze neuvěřitelných půl tuny a dostala tak jízdní vlastnosti, o kterých se nám dříve ani nesnilo. Každý napjatě čekal, jak bude vypadat nový Sport. Dá se vůbec ještě přijít s něčím novým?


Mezi prvními novináři z Česka jsme se to vypravili zjistit do země Land Roveru zaslíbené – do Velké Británie, konkrétně na silničky Walesu, které pro natáčení svého pořadu Top Gear využívá i BBC. Po příletu na letiště Kemble na nás čekala flotila nových Range Roverů Sport ve všech prozatím dostupných motorizacích. Chyběl vlastně jen přeplňovaný benzinový šestiválec a oblíbený motor TDV8, který by měl přijít v září.


Nový sport designově navazuje na předchozí generaci, nicméně jak v Land Roveru rádi říkají, je kompletně nový -a opravdu nelžou. Designu se nedá nic vytknout, až na detaily jako je záměna chromované lišty zadních dveří za černou a naopak u různých barevných kombinací. V duchu dnešní doby se zmenšila okna a auto tak na první pohled působí kompaktněji, i když se jedná o poctivý kus SUVčka. Velké boční plochy jsou členěné výdechy a drobnými prolisy, které dotahují sportovnější vzhled. Zadní část auta pak hodně připomíná Evoque, ale tady se rozhodně není čemu divit.


Kila musí pryč

I u Range Roveru Sport se podařilo inženýrům ubrat na hmotnosti a to konkrétně 420 kg, ručička váhy se tak nově ustálila na 2115 kg. Na svědomí to má především nová hliníková karoserie, díky které je auto pevnější a podstatně lehčí. Přepracován je samozřejmě i podvozek. Je jak jinak než na měchách, kola pak brzdí nové brzdy od Bremba. Jak dobře fungují jsme se přesvědčili na letišti, kdy se foťáky při brzdném testu proletěly autem, i když je redaktoři dost pevně nedrželi.


S řízením auta pomáhá celá řada asistentů, kteří kontrolují nejen základní funkce, jako je prokluz kol, nebo zablokování kol při brzdění, ale především je tu asistent zabraňující převrácení vozu (RSC), asistent rozjezdu v kopci (HSA) nebo systém stabilizace v zatáčkách. Ten má na svědomí přitvrzování podvozku v závislosti na aktuální situaci a přetížení, takže auto v zatáčkách sedí stále rovně a ani tak velký kolos, jakým Range Rover je, se nenakloní.


Přepracovaný je pochopitelně i interiér, ten se nese v tradicích Land Roveru, i když už tu nenajdeme klasické řadící kolečko, které nahradila běžná páka. Palubní deska je tvořena displejem, který zobrazuje tak jak má, jen při velké akceleraci trochu nestíhala ručička tachometru, a místo plynulého ukazování trochu trhaně poskakovala vzhůru. Můžeme konec konců s nadsázkou říct, že je auto rychlejší, než jeho tachometr.


Ale teď už vážně. V interiéru máte k dispozici celou řadu barevných provedení a auto si můžete přizpůsobit svému vkusu, k dispozici je dokonce možnost mít například své jméno na prahové liště. Nikde nic nevrže a těžko tu najdete jediný spoj, který by nebyl skrytý. Snad jediné, co nám vadilo, byla poškrábaná černá plastová plocha mezi sedačkami, která nebyla na rozdíl od varianty se dřevem moc odolná. Sedadla můžete nastavit ve všech možných i nemožných směrech a samozřejmě nechybí i pameť, ale to už je v této třídě tak nějak samozřejmé, stejně jako čtyřzónová klimatizace, nebo multimediální displeje v opěrkách sedaček.


Zajímavý je ale palubní systém, ten kromě klasických funkcí, jako je navigace, rádio nebo DVD, dokáže ukázat zároveň všechny kamery vozu. V terénu zobrazuje chování podvozku, náklony náprav a otočení kol, no a při brodění vám neotřelou grafikou ukáže, kam sahá hladina a jak hluboko můžete ještě se svým Rangem zajet.


Vlevo to jde taky

První šok samozřejmě nastává po usednutí za vpravo umístěný volant, ale dá se na to zvyknout, stejně jako na řízení širokého auta v levostraném provozu. Range vám v tom ostatně hodně pomáhá, auto okamžitě padne do ruky a jediné, s čím máme problém, je dodržovat s přeplňovaným osmiválcem pod kapotou rychlostní limity, které jsou v Anglii neúprosně hlídány. Díky novému odhlučnění je vám v podstatě jedno, jakou rychlostí jedete, v autě je pořád stejný klid a ticho! Tedy do doby, než sešlápnete plyn až na podlahu. Rychlá převodovka podřadí a osmiválec zaburácí do nového výfukového systému, který je navržen tak, aby nechal vyniknout zvuk benzínových motorů. U dieselů podobnou vyvhytávku nenajdeme a šestiválec má přeci jen o dost umírněnější projev. Na druhou stranu je pochopitelně úspornější, i když zůstává otázkou, zda to stojí za to. U benzínového osmiválce jsme se při nevybíravé jízdě, ve které nechyběl ani terén, dostali na 14,9 litru, naftový šestiválec pak jezdil za 10,8. Jde tedy o to, zda úspora čtyř litrů stojí za ztrátu dvou set koní a hlavně charakteru benzínového motoru, díky kterému předjedete téměř vše, co se na silnici pohybuje. Zákazník také bude mít na výběr ze dvou typů převodovek, klasické redukční a převodovky s jedním řevodem s proměnným poměrem.


Více než 500 koní pod kapotou dokáže s Rangem pořádne zahýbat a jeho výkon ještě více vynikne v kombinaci s váhou auta. Zrychlující a zpomalující hmota obrovského SUV je interesantní zážitek, kterého jsme se během celého testování nenabažili. Zbytek auta koresponduje se sílou motoru, řízení je přesné, podvozek funguje perfektně a v rámci možností daných hmotností a rozměry auta si můžete užít opravdu sportovní jízdu. Ve štychu vás nenechají ani výše zmíněné brzdy, které ani po delší jízdě neztrácí nic na své razanci.


Nebojí se bahna

Ani u poslední generace Range Roveru Sport se nemusíte bát lehkého a středního terénu. O tom jsme se přesvedčili na základně Land Rover Experience, kde se noví zákazníci a další zájemci učí, co vlastně jejich auto dokáže. K dispozici byli bahnité koleje, prudké výjezdy, stejně strmé sjezdy a samozřejmě i rychlé pasáže mezi pastvinami. Vrcholem ale byl průjezd hluboké řeky, kde jsme mohli vyzkoušet brodivost nových Rangů.


Vzduchový podvozek umožňuje pro jízdu v terénu nastavit světlou výšku auta, tvrdost odpružení a celkově mít nad vozem podstatně lepší kontrolu, než jakou dovolují pružiny. Nastavení můžete nechat na automatice, která vyhodnocuje aktuální situaci, nebo můžete sami autu pomoci nastavením předvoleného programu pro konkrétní podmínky v terénu. Pak stačí displej přepnout do modu 4×4 a sledovat, co se s autem děje.


Zde vidíte chování elektronických diferenciálů, které řídí přenos síly na kola podle jejich prokluzu, v praxi to funguje dokonale, tady není co vytknout. Stejný systém ostatně využívá i nová Discovery 4, kterou jsme testovali nedávno. Pro spolujezdce je to celkem okouzlující zábava, řidič má ale většinou jiné starosti. Každopádně mě doteď fascinuje, co zvládne Range Rover vyjet a bezpečně sjet na hladkých silničních pneumatikách.


Zajímavý byl samozřejmě i test brodivosti auta, který nás poslal do skoro metr hlubokého brodu, tedy těsně pod hranici, kterou už Range nezvládne. Auto samozřejmě bez problémů projelo, ale zafungoval i systém, který posádku upozornil na vysokou hladinu, která by mohla ohrozit provoz auta. Nebylo také španté pustit si v tu chvíli kamery, které ve vodě ukazovaly zajímavé záběry, nicméně jejich rozlišení a kvalita obrazu pod vodou samozřejmě není valná.


Range v 747

Poslední test nás čekal po návratu na letiště, které stejně jako řada bývalých letišť RAF slouží jako skladiště vysloužilých letadel. Čekal tu na nás Boeing 747 provedený v barvách Land Rover, který se na první pohled nelišil od ostatních odstavencýh letadel. Až když jsme přijeli blíž, byly vidět rampy vedoucí do letadla, mohli jsme tak vyjet do trupu letounu, vyzkoušet si tu boční náklon, při kterém by si spolujezdec mohl klidně sáhnout na zem, prověřili jsme schopnosti křížení náprav a skrz pilotní kabinu jsme vyjeli ven. Opravdu nevšední zážitek ukázal něco z terénních schopností Range v hodně netradičním prostředí.


Po uvedení nového Range Roveru to trochu vypadalo, že Sport ztratí svůj smysl a bude v modelové řadě tak nějak navíc. Továrně se ale podařilo udělat Sport ještě o hodně lehčí a o hodně sportovnější, takže své zájemce a své uplatnění si rozhodně najde. O tom vypovídá i zájem potencionálních zákazníků – přesto, že cena nebude u špičky výrobního programu Land Rover rozhodně lidová.

Video


Technické údaje



Autor: Matěj Oliva, Foto: Petr Prokopec, Matěj Oliva, Land Rover

Range Rover Sport – All New!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek