Mercedes-Benz GL350 – na velikosti záleží

Nová generace obřího sedmimístného SUV je ještě větší než první model. Je sice o něco lehčí a úspornější, ale i nadále je to vůz pro vyznavače amerického stylu v německém provedení. Přijde vám, že větší SUV má dnes už skoro každý, a chcete něco víc? Tak to jste na správné adrese.

První dojem z velikosti GL je opravdu impozantní a prodloužená silueta dává jasně najevo, že při návrhu se myslelo hlavně na americké zákazníky. Tento vůz si ale na „ameriku“ v žádném případě jen nehraje, je vyráběný v USA v Alabamě! Přesto si ale drží náznak evropského designu, hlavně díky charakteristickému předku „made by Mercedes“.

Uvnitř vás uvítá decentní interiér, který si drží klasickou atmosféru mercedesů – žádná ultramoderna, displeje a palubní počítače jsou tu doplňkem, hlavní směr ale udávají dva klasické analogové budíky, všechny prvky mají obroučku z broušeného hliníku. Všechny důležité funkce mají své tlačítko a nový majitel všechno zvládne během půlhodinky. Potěší i klasické startování otočením klíčku, naopak marně budete hledat řadicí páku, nahradila ji malá řadicí „páčka“ automatu napravo vedle volantu. Pod věncem volantu na vás ale čekají malá pádla, kterými si můžete v případě potřeby podřadit nebo dát vyšší rychlost – to se hodí hlavně při sjíždění z hor, kdy se hodí nastavit nižší rychlost.

Vysoký vůz poskytuje dokonalý přehled o provozu kolem vás, horší to ale je s překážkami v těsné blízkosti. Co je blíž než metr od auta, to prostě nemáte šanci vidět a třeba objíždění kolem rohových zábran na parkovištích je trochu hra na slepou bábu. To samé zažijete při parkování, kdy jen těžko odhadnete, kolik místa máte před sebou. Naštěstí vaše smysly perfektně nahrazují senzory, které zvukovou signalizací dají přesně najevo vzdálenost od překážek a couvání navíc usnadní kamera s vyznačením dráhy podle polohy volantu.. A nějaké to přejíždění obrubníku, toho si obří GL ani nevšimne.

Na krátký test jsme vzali nejrozšířenější motorizaci – třílitrový véčkový šestiválec GL 350 Blue TEC 4MATIC, což je turbodiesel s výkonem 258 koní. V nabídce jsou i benzínové agregáty a kdo si chce opravdu užít krocení obřího stáda pod kapotou, může sáhnout po verzi GL63AMG s osmiválcovým zážehovým motorem s výkonem 560 koní! Ovšem u tohoto korábu je dieselový třílitr jednoznačně nejrozumnější volbou, protože tady rozhoduje hlavně krouťák s úctyhodnou hodnotou 620 Nm.

Vůz má na svoji velikost hodně slušný odpich, udávané zrychlení z nuly na sto je 7,9 sekund, a to je na dva a půl tunový koráb hodně slušné. V každou chvíli cítíte tu hmotnost a sílu, která je na její rozpohybování třeba. O sedmistupňovém automatu prakticky ani nevíte, snad kromě náhlého sešlápnutí plynu při předjíždění, kdy podřazení o pár kvaltů dolů doprovází menší prodleva. Projev motoru je možná až moc odizolovaný a sympatické bublání véčkového šestiválce je slyšet jen těsně po rozjezdu a podobně dokonale je odhlučněný i zvuk větru, kol a vozovky.

V ostřejších zatáčkách nebo při prudších manévrech je hodně znát reakce vzduchového odpružení a sytému Active Curve System, které vzorně koriguje naklánění vozu do stran, takže GL jede pořád vzpřímené jako podle pravítka. Pokud hledáte požitek z projížďky, asi vám kromě zvuku motoru bude trochu chybět i odezva řízení. Když si přepnete vzduchové odpružení ze standardního režimu Comfort na Sport, vůz mírně ztuhne. Průjezd zatáčkou i prudší povely volantem ale jsou pečlivě odizolované soustavou elektronických asistentů a vůz jede pořád stejně neutrálně. Ovšem je třeba vzít v úvahu, že tento sedmimístný obr má sloužit hlavně na vození rodiny a nikoli jako hračka pro zmlsané motoristické redaktory – a ve světle toho je třeba výše uvedené poznámky chápat spíš jako přednosti…

Už po pár kilometrech nám je jasné, že tohle maxiSUV nemá žádné offroadové ambice a stálý pohon 4×4 je tu prostě kvůli jeho velikosti a kvůli bezpečnému chování na silnici. Na teréňáka si sice nehraje, to ale neznamená, že by v zimě musel rezignovat před neupravenými silnicemi! Vůz jsme vyzkoušeli aspoň při pár výjezdech na mokré trávě a zásahy elektroniky a rozdělování výkonu na kola v záběru nás přesvědčily o tom, že se majitelé sněhu bát rozhodně nemusí. Právě ve sněhu ale i v náročnějším terénu se může hodit tlačítko, kterým se podvozek zvýší o dalších 5 cm, a to může vyřešit problémovou situaci. Když to přeženete a najedete spodkem vozu na umačkaný sníh, zvýšíte světlou výšku a máte další pokus 😉

Na závěr testu jen s obavou zasouvám tankovací pistoli do hrdla stolitrové nádrže. Jaká bude spotřeba tak velké mašiny, kterou jsme nijak zvlášť nešetřili? Hodnota 11,5 litru mi s ohledem na celkové rozměry a výkony přijde jako hodně dobrý výsledek, a už věřím oficiálním údajům, podle kterých se dá s lehčí nohou jezdit kolem osmi.

Po praktické stránce samozřejmě dominuje obrovský prostor pro cestující i zavazadla. Můžete vyklopit zadní dvojici sedadel, pěkně elektricky pomocí tlačítka, a získat sedmimístný autobus a ještě mít dost místa na kufry. Nebo můžete naopak sklopit obě řady zadních sedadel a dostanete dva metry dlouhou rovnou plochu, kde odvezete prostě všechno. Cestující potěší skleněné panely ve střeše, ostatní funkce jako prvotřídní ozvučení či klima jsou na obvyklé vysoké úrovni této luxusní třídy.

Pokud vás zaujme tato třída korábů v americkém stylu, nevyhnete se srovnání s britskou stálicí Range Rover a zvláště jeho novince s hliníkovou karoserií. A tady Mercedes-Benz GL350 boduje ve dvou kategoriích – v této třídě (a vlastně skoro ve všech třídách) zůstává stále největší, a to se počítá. Dalším aspektem pak je prodejní cena, která pro námi testovaný diesel začíná na přijatelné úrovni 1,8 milionu korun za tak „mohutnou“ nabídku.



Autor: FilipT, foto: Jan Altner

Mercedes-Benz GL350 – na velikosti záleží
Přesunout se na začátek