Škoda Superb 2.0 DSG 4×4

Pokud se hned po přečtení nadpisu článku rozčilujete, že tahle Škodovka rozhodně není žádný offroad, budete mít asi pravdu, ale na druhou stranu splňuje to, co většina uživatelů čtyřkolek od svého auta žádá a k tomu ještě z notnou dávkou elegance.

Auto na první pohled rozhodně nevypadá tak akčně a ostříleně, jako třeba Octavia Scout a pokud ho neuvidíte zezadu, kde je nápis 4×4, pravděpodobně ani nepoznáte, že máte tu čest se čtyřkolkou. Ambice Superbu jsou ale trochu jiné, spíš než cestu do Afriky nabídne bezpečný a rychlý převoz managera přes D1 v každém počasí a zároveň dopravu jeho rodiny na víkendové lyžování na horách. Přesto je Superb velmi praktický. Velké dveře prostorného kufru zaručují vynikající přístup a interiér nákladového prostoru zase dobrou organizaci převážených věcí.

Podobně praktický je i interiér, který kombinuje eleganci škodovek poslední generace a pověstnou kvalitu koncernových materiálů a zpracování. K tomu ale později. Superb sice již brzy čeká nová generace, přesto se díky zdařilému faceliftu nehodlá ta současná tak snadno vzdát. Hlavní změnou, díky které poznáte facelift na první pohled je upravená přední a zadní část. Modernizovaná je maska, světla a vzadu pak zdařilá prohlubeň na SPZ, kterou mají všechny současné Škodovky.

Zajímavé je, že faceliftovaný Superb se nedočkal nových motorů, které využívá třeba Octavia III. S těmi se počítá až od letošního roku a souvisí s emisní normou EURO 6. Pro běžného zákazníka je to pochopitelně spíš plus, protože pořekadlo o nenahraditelném objemu má něco do sebe. My jsme měli k dispozici TDI 2.0 o výkonu 125 kW. To je v kombinaci se slušným točivým momentem dost na to, aby motor se Superbem dokázal zahýbat. Velkou divočinu ale nečekejte. Motor se vyznačuje hlavně masivním zátahem mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček. Pokud ale nepospícháte, dokáže být i ve čtyřkolce velmi úsporný.

K motoru se náramně hodí šestistupňová DSG převodovka, která má u Superbu možnost řazení tlačítky (chcete-li pádly) na volantu. Ta se hodí zejména pokud potřebujete rychle podřadit před předjížděním, třeba o dvě rychlosti, což klasický kickdown nedovoluje. DSG spolupracuje s motorem dokonale, drží ho v optimálních otáčkách a je celkem šetrná i na řidičovu kapsu. Spotřeba během testu se pohybovala do sedmi litrů nafty.

SUV to není

O systému náhonu 4×4 jsme už psali zde. Systém je poměrně jednoduchý, ale díky elektronice je překvapivě efektivní nejen v mezních situacích, ale i v běžném provozu třeba na mokré silnici.

Superb jsme netahali do bahna a podobných zvěrstev, kam zkrátka nepatří, ale na mokré vozovce, nekvalitní silnici, nebo polní cestě se čtyřkolka osvědčila na jedničku. Haldex zajišťuje vždy optimální záběr na kola s trakcí a řidič vlastně vnímá jen perfektní chování auta a vynikající ovladatelnost a to i v mezních situacích na namrzlé vozovce, nebo jiném kluzkém povrchu.

Vy si tak můžete užívat pohodlí, které Superb nabízí. V našem případě v kožených sedačkách a působivém interiéru. Řidič i spolujezdec má dostatek prostoru a to platí i pro cestující na zadních sedačkách. Tam nás auto opravdu překvapilo.

Pohodlné jízdě samozřejmě pomáhá hmotnost auta přes 1,5 tuny a dlouhý rozvor, který zároveň pomáhá stabilitě jízdy. I na osmnáctipalcových kolech zažijete díky dobře nastaveným tlumičům pohodlné svezení a auto z vás ani na rozbitých silnicích nevytřese duši. Sametové houpání jako v prémiových limuzínách ale rozhodně nečekejte.

Omlazení pomohlo

Facelift Superbu rozhodně prospěl, auto získalo relativně malým zásahem dynamičtější vzhled a alespoň na nás působí na první pohled luxusněji. Osvědčený dvoulitr sice nedosahuje jízdních výkonů současné generace VW, ale nabízí úsporný provoz a vzhledem k zaměření auta i dostatek výkonu. Stejné je to s převodovkou, která s motorem dokáže výborně spolupracovat. Čtyřkolka je vzhledem ke svému účelu dobře vyladěna a i přes starší řešení systémem haldex spojky funguje perfektně. A kolik to všechno stojí? V základní verzi Elegance 917 900,- Kč Když pak přidáte pár dalších prvků výbavy, jako je navigace, nebo panoramatická střecha, snadno se přehoupnete přes cenu jednoho milionu.


Autor: Matěj Oliva, Foto: Tereza Kubátová

Škoda Superb 2.0 DSG 4×4

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek