Už od roku 1988 si můžete koupit houževnatý offroad z Japonska, který se bezesporu stal legendou. Po různých přerodech a příchodu modelu Grand Vitara přichází nový revoluční model, který má ambice pořádně zahýbat trhem.
Vitara se nesnaží být takovým tím lehce zvednutým městským crossoverem s designovými prvky, které jsou v praxi jen k zlosti. Je jednoduchá, elegantní, ale přitom současná a moderní. Snaží se být praktická a tomu jsou přizpůsobené tvary karoserie s jemným bočním prolisem po celé délce a celkem mohutným předním nárazníkem.
Praktické jsou zadní dveře, které umožňují pohodlný přístup do kufru, který je velmi dobře využitelný. Naše testovaná varianta má navíc offroadový paket Outdoor (za 17 813,- Kč), který se skládá z ochranných plastů, které nejen pomáhají chránit choulostivá místa na autě, ale zároveň dodávají Vitaře neotřelý drsnější vzhled.
Na drsnější klima se musíte připravit i v interiéru. Opět tu platí, hlavně praktičnost. Vše je jednoduché a maximálně přehledné. Okamžitě víte, kam pro co sáhnout, i když občas váš dotyk končí na dost tvrdých plastech. Na druhou stranu tenhle interiér bude vypadat dobře i po pěti letech služby na horách, bude se dobře udržovat a na nedostatek pohodlí si rozhodně nemůžete stěžovat.
Velmi přehledný je palubní displej na středové konzoli. Ovládat se ho naučíte díky dotykovému ovládání v podstatě okamžitě, s telefonem se páruje naprosto bez problémů a celkově se s ním moc pěkně žije. Pouze bychom ocenili menší prodlevy třeba při zadávání měst do navigace, tady by snesl počítač vyšší výkon.
Oproti designu obětovaným autům máte ve Vitaře naprosto skvělý výhled na všechny strany. Vysoká okna s poměrně úzkými sloupky zaručují perfektní přehled při proplétání městem i při jízdě v terénu, kam se tohle auto rozhodně nebojí. Příjemná jsou i zrcátka, která nabízí perfektní výhled.
V rámci výbavového balíčku Elegance dostanete pořádnou nálož výbavy, která obsahuje například parkovací kameru, systém MirrorLink, již zmíněný palubní počítač s navigací, dále adaptabilní tempomat a mnoho dalšího. Cena modelu je pak 503 250,- Kč. Takovou výbavu u konkurence za podobné peníze budete hledat jen velmi těžko!
Jde svou cestou!
Schválně si někdy zkuste otevřít katalogy výrobců a najít auto bez turba. Spočítáte je možná i na jedné ruce. Jedním z nich je právě Vitara. Osvědčená šestnáctistovka uložená napříč má výkon 88 kW, což sice není nijak ohromující číslo, ale zároveň taky žádná ostuda, zvlášť když máte k dispozici točivý moment 156 Nm. ve 4400 ot. Pokud vás jako první napadne, že „to bude strašně žrát“, rád vás vyvedu z omylu. S tímhle agregátem se bez problémů dá jezdit pod sedm litrů.
Motor má navíc úžasně kultivovaný projev a občas se musíte podívat, jestli máte vůbec nastartováno. Dokud nepřekročíte 2500 otáček, o motoru v podstatě vůbec nevíte. A ani ve vyšších rychlostech není nijak hlučný. Ojedinělá je i kombinace s pětistupňovým manuálem, který má dlouhé převody. V kombinaci s točivým motorem to ale rozhodně není na škodu a šestka vám nijak chybět nebude. Pokud byste přeci jen chtěli, můžete si připlatit 43 650,- Kč za šestistupňový automat.
Nejlepším tahem konstruktérů v Suzuki je rozhodně snížení hmotnosti. testovaná verze s pohonem 4×4 váží jen něco přes 1200 kg. A asi každý ví, že hmotnost je nepřítel ovladatelnosti. Vitara se řídí s úžasnou radostí. Rychle reaguje na otočení volantem a při kličkování městem je takřka nedostižná.
Nejlépe se ale auto cítí na okreskách jakékoliv kvality a druhu. Vitaře je celkem jedno, jestli jede po záplatách, dírách, nebo superkvalitním asfaltu. Nezáleží ani moc na tom, jestli prší. Z auta máte zkrátka neustále pocit perfektní kontroly a i když už dávno čekáte, že ujede, nebo odskočí, stále si v pohodě drží stopu. Zásluhu na tom má vyladěný podvozek se systémem McPherson vepředu a tuhou nápravou vzadu. A pokud si budete stěžovat, že to bez víceprvkové zadní nápravy není ono, Vitara vás rychle vyvede z omylu.
Rozhodně doporučuji investovat 47 950,- Kč do náhonu 4×4. Systém se jmenuje AllGrip a má čtyři režimy – Auto, Sport, Snow a Lock (zde je přidán asistent sjíždění svahů). Režim Auto nechává Vitaru jet s předním náhonem a zadek připojí přes elektromagnetickou spojku jen při prokluzu předních kol. Režim Sport více vyhodnocuje informace o řízení a stavu plynového pedálu, přidá navíc ostřejší reakci na přidání plynu a průběh motoru. Režim Lock pak funguje jako plnohodnotný náhon 4×4.
Auto má slušnou světlou výšku a nějaké té polňačky se rozhodně nebojí. Můžete si dovolit i svižnější jízdu terénem, nějaký ten výjezd a Vitaru tím z míry nevyvedete. Robustní konstrukce auta se nějakého škrtnutí o hlínu rozhodně nebojí a nebojím se říct, že máme tu čest s jedním z nejodolnějších SUV na trhu. Bohužel jsme neměli šanci auto vyzkoušet na sněhu, ale podle toho, co jsme zažili za jeho volantem to bude rozhodně příjemné svezení a zapadlým kolegům se budete moci jen smát.
Závěr
Suzuki Vitara přináší na současný trh plný elektroniky a downsizingu trochu té staré školy, což mě osobně doslova nadchlo. Při pokecu o autech s kolegy v práci sice nebudete moci házet tolik elektronických pojmů a supertechnologií, na rozdíl od nich ale budete stále jen jezdit bez ohledu na to, kolik bude mít Vitara najeto, nebo jaké je venku počasí. Vitara kombinuje jednoduchý a praktický design s úžasným atmosférickým motorem a perfektním podvozkem. Třešničkou na dortu je pak více než příjemná cena, kterou dokáže Suzuki zamotat hlavu nejen konkurenci. Jo a abych nezapomněl, do schránek u všech dveří se vejde velká PET lahev!
Technické údaje
Autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot