Tatra Rally V12 vs. KTM EXC 350 F

Do našeho miniseriálu auto moto jsme už zařadili hodně zajímavé dvojice, nikdy to ale nebyl takový extrém jako tentokrát. Na tankodrom v Milovicích jsme postavili závodní Tatru pro dálkové rally a vedle ní novinku od KTM EXC 350 F. A jak tento pomyslný souboj dopadl?



Prvním společným znakem obou strojů je oranžová barva. Ta je typická pro KTM více, než co jiného. Podobné je to pro Team Svoboda, který oranžovou barvu používá na svých speciálech pro rally i trucktrial. Druhým společným znakem je pohyb v terénu – tím to ale končí. Tatra má vzduchem chlazený motor, který má přesně o 11 válců víc než KTM. Co do litrového výkonu by ale KTM velkou Tatru hravě porazila. V točivém momentu naopak samozřejmě vítězí turbodiesel pod kapotami Tatry. Spotřeba KTM se pohybuje okolo šesti až deseti litrů v závodním nasazení. To Tatra si umí říct i o sto litrů na sto, a to máme co dočinění s dieselem.


Nejmarkantnější rozdíl dělají rozměry a samozřejmě hmotnost. Tu má KTM okolo 120 kg, Tatra pak 9 tun. Přesto dokáže KTM na maximální rychlosti porazit. Dokáže totiž jet až 180 km/h, enduro se svým převodem do síly se pohybuje okolo 130 km/hod. Maximální rychlosti obou strojů jsme měli možnost v Milovicích na dlouhých rovinkách vyzkoušet a rozhodně to stálo za to.


U ryze závodních strojů je možná trochu nepatřičné hodnotit jízdní komfort, nicméně nebude to od věci. U mnohých totiž panuje představa, že jet závod v kamionu je vlastně docela pohodlný výlet. Paradoxně opak je pravdou. Sedačka v kamionu je zatraceně tvrdá a utažené čtyřbodové pásy vás navíc na tvrdou sedačku přitlačí ještě mnohem víc. Po rozjezdu pak nastává pravé peklo,. Občas dostanete ránu do zad po doskoku, občas do hlavy o konstrukci kamionu a do toho byste měli ještě navigovat a sledovat trasu.


Oproti tomu na motorce sice máte pár centimetrů místa, ale k tomu naprostou volnost. Můžete jet vestoje, můžete se po sedačce přesouvat, atd. Takže za mě je pohodlnější ostré enduro než závodní kamion.


No a kdo vyhraje na trati? Tady to bude asi znovu remíza. V techničtějších pasážích je na tom lépe má KTM, na dlouhé rovince mi ale kamion ukazuje svá mohutná záda. Paradoxně i v táhlých zatáčkách dostávám od Tatry na frak. Přímou konfrontaci jsme ale velice brzy vzdali. Řidič za tatrováckým volantem nemá moc přehled o tom, jestli se někde okolo něj motá motorka a vzhledem k tomu, že kamion vybočuje klidně o metr do stran i při přímé jízdě, je lepší se držet dál.


Závěr dnešního testu je tedy poměrně nejednoznačný. Pokud hledáte stroj, se kterým je zábava, nikdo ho nepřehlédne a můžete si do něj posadit dokonce dvě spolujezdkyně, volte Tatru a věřte, že před diskotékou neudělá nic větší rozruch. Pokud ale nemáte na stovky litrů nafty a pořizovací cenu ke dvěma milionům, bude pro vás lepší KTM. Za mě by byla ideální varianta přivařit na Tatru držáky na motorku a KTM si vozit s sebou.


Autor: offroadweb.cz

Tatra Rally V12 vs. KTM EXC 350 F

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přesunout se na začátek