Velmi nízké teploty, kterým musí negarážovaná auta čelit, jim způsobují různé potíže. Platí to zejména v případě, že se autem vypravíte na dovolenou do hor, tam může teplota vlivem silného větru v noci spadnout opravdu hluboko pod nulu. O tom, že je třeba tankovat zimní naftu, používat nemrznoucí směs, zimní pneumatiky, sněžné řetězy a podobně, asi víte. Ale věděli jste, že mráz může poškodit také převodovku?
Mýtus o lanku ruční brzdy
Na mnoha internetových fórech se dodnes můžete dočíst mýtus o tom, že za velmi chladného počasí zamrzne lanko ruční brzdy. Proto by řidiči neměli v zimě ruční brzdu používat, pokud to není nevyhnutelně nutné, a auto by měli proti rozjetí raději zajistit zařazením rychlosti. Tohle je samozřejmě nesmysl a pokud se budete řídit touto hloupou radou, můžete si naopak zničit převodovku.
Pozor na kabely
Nejrizikovější součástí převodovky jsou z hlediska mrazu kabely, které spojují řadicí páku s ozubenými koly. Kabely jsou sice proti poškození chráněny speciálními kryty, ty ale nejsou tepelně izolované. V tuhých mrazech mohou kabely převodovky zamrznout a ztuhnout. A pak se může stát, že se při řazení na vyšší rychlostí stupně přetrhnou. Zejména pokud se k nim dostane vlhkost, která je bohužel v zimě všudypřítomná, když nasněží.
Odhalit namrzlé kabely není nic jednoduchého, museli byste vlézt pod auto a zkontrolovat je pohmatem. Ale můžete se alespoň preventivně držet těchto doporučení:
- Nejlepší je pochopitelně parkovat v garáži, zejména ve výše položených oblastech. Pokud nemáte možnost krytého stání, volte alespoň parkování v závětří. Nejlépe na místě, z něhož byl odklizen sníh.
- Před rozjetím se nechte nastartované auto, aby se prohřálo. Je dobré zapnout na chvilku klimatizaci a vyvětrat, interiér auta tak zbavíte vlhkosti.
- Rozjíždějte se opatrně a pokud se bude auto chovat jakkoli nestandardně, okamžitě zastavte. Kabely se obvykle přetrhnou při vyšších rychlostních stupních, proto byste měli chování auta bedlivě sledovat prvních několik minut jízdy.
Zdroj: Autorský text