Mnozí řidiči šetří palivo až úsměvnými a někdy dokonce rizikovými metodami. Mezi ty patří i jízda na rezervu. Se skoro prázdnou nádrží jezdí řidiči hned ze dvou důvodů. Prvním je to, že čekají až palivo zlevní a oni budou moci nabrat plnou. Druhým důvodem je to, že auto s prázdnou nádrží má nižší hmotnost a tedy si vezme méně. Málokterý řidič ale tuší, že tímto svým počínáním riskuje problémy. A nejenom takové, že auto zůstane stát na kraji silnice. To, že jezdíme na posledních pár kapek, doslova na výpary, může mít dalekosáhlé následky.
Jako ve formuli?
Někteří řidiči, kteří na pumpu dojíždí doslova na poslední decilitr benzínu či nafty, dokonce tvrdí, že jsou jako piloti formule. Jízdní vlastnosti a rychlost formulí skutečně výrazně ovlivňuje množství paliva v nádrži, ale u monopostů ve formuli je rozdíl mezi plnou a prázdnou nádrží přibližně sto kilogramů, což je asi sedmina váhy celého vozidla. U běžného osobního auta je podíl hmotnosti paliva na celkové váze vozu zanedbatelný. Pokud ještě k tomu vozíte zbytečnosti v kufru či přihrádce spolujezdce, může být tato přidaná váha vyšší než váha pár litrů paliva navíc.
Rizika prázdné nádrže
Jízdou na rezervu si přitom koledujete o malér. V každé nádrži se hromadí nečistoty, které se usazují na dně a průběžně se dostávají i do motoru, kde jsou spáleny. Pokud je koncentrace těchto nečistot v palivu dostatečně nízká, nepředstavují pro motor ani další součástky žádné riziko. Pokud však spalujete palivo ze dna nádrže, poměr nečistot vůči palivu rychle stoupá a hrozí, že vám ucpou sání či ventily.
V zimě se navíc k nečistotám přidává vlhkost, která kondenzuje na stěnách nádrže nad hladinou paliva. Vlhkost pak stéká na hladinu paliva a při tuhých mrazech může zamrznout. Malé krystalky ledu jsou podobně nebezpečné jako jiné nečistoty, na rozdíl od nich jsou navíc ostré. Vlhkost se také podílí na korozi součástí vstřikovače.
Zdroj: https://www.autoguide.com/auto-news/2016/09/why-you-shouldn-t-drive-your-car-on-empty.html