Klasické řadicí páky nahrazují stále jednodušší systémy. Řidiči si stěžují, často ovšem bezdůvodně

Minimalismus v současných vozech není nic výjimečného. Doba, kdy to v interiéru auta vypadalo jako v kokpitu letadla, je dávno pryč. Už to nejsou desítky tlačítek, ale jenom pár nejdůležitějších. Vše ostatní se řeší přes infotainment. Není to ale jediný minimalismus. Některé automobilky dávají sbohem i klasickému voliči převodovky. Místo klasické řadicí páky jsou zde třeba tlačítka, různé kolíbky nebo jiné přepínače. A řidiči jsou opět bezdůvodně proti.

Řadicí páka u automatu?

V případě manuálu řadicí páka klasicky zůstává, tam je potřeba a využití jiného řešení by bylo značně komplikované. V případě automatu ale volič převodovky nemusí mít stejnou podobu jako manuál. Vystrčená, výrazná „řadicí páka“ zbytečně vyčnívá do prostoru a může hyzdit interiér. Je proto namístě, že je nahrazována kompaktnějšími a minimalistickými řešeními. Je to i proto, že není až tak využívaná jako u manuálu.

Zdroj obrázku: Freepik

Nespokojení řidiči

Mnozí razí heslo, že co je staré, to je dobré. A podle toho se také řídí. Mnozí tak argumentují třeba tím, že musí daný moderní volič složitě hledat, že jim je jeho použití nepohodlné, nebo dokonce že mohou snadno omylem zařadit jiný převod. Tyto argumenty jsou však na hony vzdáleny realitě. Už jenom proto, že v případě automatu stačí na začátku jízdy zařadit D, na konci P a v průběhu, když je potřeba provést parkovací manévr, tak ještě navíc R. Za celou jízdu to jsou tři jednoduché úkony na rozdíl od manuálu, kde jich v případě kolon může být i několik za minutu.

Moderní voliče převodovky mají výhody

U starších řešení, v podobě řadicí páky, bylo nutné ji používat vždy, při každé změně. U moderních voličů už to často není nutné. Například při dojezdu, při vypnutí motoru se může režim P zařadit automaticky. I to je další výhodou moderních řešení v podobě různých přepínačů. Dalším kladem je i fakt, že některé už nejsou ani na středové konzoli u auta, ale poblíž volantu. Jejich obsluha je proto pro řidiče ještě o poznání jednodušší, když není nutné dávat ruku kamkoliv jinam.

Zdroj: https://www.rexnord.com/blog/articles/gear/types-of-gearboxes
Klasické řadicí páky nahrazují stále jednodušší systémy. Řidiči si stěžují, často ovšem bezdůvodně
Přesunout se na začátek