Mohlo by se zdát, že množství paliva, které natankujeme, se odvíjí prioritně od toho, kolik benzín nebo nafta stojí. Tak tomu ale nemusí vždy být. Jsou i situace, kdy majitel auta natankuje plnou i v případě, že je cena vysoká. Důvodem je naftové auto a pohled na teploměr i předpověď počasí. Nafta má totiž oproti benzínu jednu značnou nevýhodu.
Problémy v chladném počasí
V případě benzínu je majiteli takového auta v podstatě jedno, kdy palivo natankuje. Klasický Natural totiž dokáže bez problémů odolat i nízkým teplotám a ponechává si své vlastnosti. U nafty je to jiné. Ta až takto pozitivní vlastnosti nemá.
S klesajícími teplotami se snižuje takzvaná filtrovatelnost nafty. Jednoduše řečeno, nafta mění své vlastnosti a může mít horší průchodnost celým palivovým systémem. Může tak docházet k problémům při průtoku filtrem až k jeho zalepení, kdy auto nenastartuje. Dojít může také k poškození filtru, stejně jako k možnému poškození čerpadla.
Jak poznat správnou naftu?
Aby se zamezilo daným problémům, které souvisí s chladným počasím, je třeba tankovat správné palivo. Tedy naftu optimální filtrovatelnosti. Ta se řadí do čtyř skupin: nafta letní, přechodová, zimní a arktická. V tomto období, přesněji od 1. 10. do 30. 11., by měla být na čerpacích stanicích k dispozici nafta přechodová označená třídou D. Ta má filtrovatelnost do minus deseti stupňů.
Na čerpací stanice
Kdo moc nejezdí a má v nádrži stále naftu letní, ten může mít problémy. Ta má totiž filtrovatelnost jen kolem 0 stupňů Celsia. Pokud teploty klesají nebo to předpověď značí, je namístě zamířit k čerpací stanici a stávající letní naftu doplnit přechodovou. V tu chvíli sice filtrovatelnost nebude celých -10 stupňů, ale podzimní počasí by se mělo v takovém případě bez větších problémů zvládnout. Když teploty začnou klesat ještě více, už je namístě přemýšlet nad naftou zimní, dostupnou od prvního prosince.
Zdroj: https://www.dieseldoctor.ca/blog/key-differences-between-winter-diesel-fuel-and-summer-diesel-fuel