Mladý řidič může být na silnici postrachem. Jakmile má někdo ještě takzvaně mokré razítko na řidičském průkazu, mají z něho mnozí ostatní účastníci silničního provozu obavy. Proč? Jedním ze skloňovaných důvodů je jeho nezkušenost. Faktem ale je, že tento nejznámější argument není hlavním problémem, proč mohou být mladí řidiči na silnici pohromou.
Zkušenosti má málokdo
Mladý řidič je sice nezkušený, ale faktem že, že zkušenosti z rizikových situací nemusí mít ani zasloužený řidič. Stačí se zamyslet sami nad sebou. Kolikrát jsme se za své cesty dostali do situace, kdy nás potrápil aquaplaning, kdy jsme šli s autem do hodin, nebo alespoň do smyku? Kdy nám například bouchla pneumatika nebo se na nás řítil nebrzdící kamion? To vše jsou rizikové situace a zkušenosti s nimi má jenom málokdo. I řidič s milionem kilometrů se může v daném okamžiku zachovat stejně jako nováček. Proč? Jelikož s konkrétní situací nemá, stejně jako on, žádné zkušenosti.
Výkonem to není
Druhým argumentem mnohých, proč jsou mladí na silnici pohromou, je výkon auta. Pravda je ale taková, že vysoký výkon ovlivní především to, jak rychle se lze s daným vozem dostat na potřebnou rychlost. A například při předjíždění může být dostatek výkonu dokonce ku prospěchu věci. Jet rychle však mohou i vozy s nízkým výkonem – jenom jim dosažení dané rychlosti trvá o něco déle. Projet nebezpečnou zatáčku ve sto padesátce tak lze i s vozem v základní motorizaci.
Problémem je předvádění
Tím klíčovým problémem u mladých je předvádění. Řidičský průkaz v kapse z nich může dělat něco více. Mají auto a pochopitelně se chtějí předvést před kamarády. A právě to může být kámen úrazu. A rychlá jízda je může často dostat do situace, se kterou má zkušenosti jen ten, co absolvoval kurzy bezpečné jízdy a školy smyku. Rozdíl mezi mladými a zkušenými řidiči je proto ten, že druhá skupina daným situacím nejde naproti.
Zdroj: https://www.cdc.gov/transportationsafety/teen_drivers/teendrivers_factsheet.html