Přezouvat, nebo nepřezouvat? Zákon v tomto směru hovoří zcela jasně a zimní pneumatiky částečně nařizuje. Stanovuje jasné termíny, ale i aktuální či možnou budoucí podobu vozovky. Pokud vše nastane, řidič by jízdou bez zimního obutí porušoval předpisy. Mnozí nepřezouvači často argumentují tím, že se jim to finančně nevyplatí. Je to ale pravda?
Dvě sady pneumatik
Nejčastěji samozřejmě hovoří o tom, že kvůli přezouvání musí mít připraveny dvě sady pneumatik. Jednu letní a druhou zimní. To pro ně má znamenat dvojnásobné výdaje. V tomto směru je to samozřejmě pravda. Tento pohled je ale nutné brát v širším kontextu. Realita totiž je taková, že s každou sadou se jezdí jenom zhruba polovinu roku. Ta druhá je uložena, a tedy se nijak nesjíždí a tím pádem nepoškozuje.
Více než dvojnásobný nájezd
Dvě sady pneumatik, tedy zimní a letní, znamenají pro řidiče v podstatě dvojnásobný nájezd. Pokud by s celoročními jezdil zhruba dva roky a následně by je musel vyměnit, dvě sady by mu teoreticky vystačily na dvojnásobné období. Realita by však byla ještě trochu jiná a nahrávala by dvěma sadám. Univerzální celoroční pneumatiky jsou určitým kompromisem, což znamená nejenom ne vždy dokonalé vlastnosti, ale i to, že hlavně v létě se tato pneu bude více sjíždět než plnohodnotná zimní.
Přezutí svépomocí
Může se samozřejmě namítat, že i přezutí něco stojí. Ano, to je samozřejmě pravda, ale pokud pneu budou na discích, tak základní přehození zvládne i méně zručný člověk za pár desítek minut. Stačí rovná plocha, klíč a hever.
Úspora i vliv na bezpečnost
Najet s dvěma sadami více kilometrů než s jedněmi univerzálními pneu se tak stává realitou, která se promítne také do peněženky konkrétního majitele auta. K tomu všemu získá ještě jeden bonus – větší bezpečí. Letní pneu v létě a zimní v zimě nabídnou vždy lepší vlastnosti než různé univerzály, u kterých je třeba vždy počítat jenom s kompromisy.
Zdroj: https://www.edmunds.com/driving-tips/run-flat-tires-a-primer.html