Mnoho lidí před návštěvou STK nic neřeší. Poté jsou překvapeni, co vše dokáže technik na jejich autě najít a jak bohatý je výčet jednotlivých závad. A pokud jsou označeny jako vážné, nebo dokonce nebezpečné, jde o značnou komplikaci. Té se přitom dá snadno předejít. Stačí udělat pár banálních úkonů a zkontrolovat, zda je s autem vše v pořádku.
Nejprve na zvedák
Pokud není k dispozici zvedák nebo jáma, může pomoci i běžný hever. Letmý pohled na podvozek dokáže snadno odhalit, zda se zde nenachází rozsáhlá koroze, se kterou by mohl mít technik na STK problém. Dále je vhodné podívat se do oblasti motorizace, zda zde nedochází k úniku provozních kapalin.
Odstraňte, co na autě nemá být
Často se může jednat o různé nehomologované díly instalované za účelem estetiky i zlepšení vlastností vozu. Pokud nemají homologaci či nejsou zapsány v technickém průkazu, musí z vozu pryč. Zaměřte se také na pneumatiky. Správné jsou jenom ty, které velikostně odpovídají těm zapsaným v techničáku. Jiné nemají na voze co dělat a při kontrole by to byl problém.
Zkontrolujte žárovky
Světla svítí, stěrače stírají. Tutu známou filmovou hlášku zná každý. I když působí úsměvně, jsou to právě světla, která je na místě zkontrolovat. Když se technik špatně vyspí, může dělat problémy i kvůli nesvítící žárovce. Buďte proto připraveni a zkontrolujte, zda všechny svítí – hlavně v blinkrech nebo couvacím světle.
Zaměřte se na povinnou výbavu
Povinná výbava – soubor věcí, které musíme ve voze mít, i když nám některé její části připadají zbytečné. Zkontrolujte lékárničku, zda obsahuje vše, navíc se správnou dobou použitelnosti. Dále zkontrolujte i ostatní věci, včetně těch, které patrně nikdy nepoužijete – jako jsou náhradní žárovky nebo sada náhradních pojistek.
Sundejte poklice
Poslední tip na závěr? Pokud máte na voze poklice, tedy ochranné kryty kol, sundejte je. Jinak to budete muset dělat přímo na místě a zbytečně popudíte technika tím, že nejste zcela připraveni na kontrolu.
Zdroj: https://www.process.st/checklist/vehicle-inspection-checklist/