O tom, kolik natankujeme, mnohdy rozhodují ceny na čerpacích stanicích. Když se očekává růst, bereme plnou. Když naopak pokles, tankujeme jenom to nejnutnější. V těchto dnech ale není úplně šťastné tankovat plnou nádrž. Důvodem nejsou ceny, které bohužel nepříjemně stoupají, ale něco zcela jiného, co může mnohé překvapit.
Pozor na to, kolik najezdíte
Problém s tankováním plné nádrže může nastat především u těch motoristů, kteří jezdí málo. A mají dieselový automobil. U benzinového problém nenastává, zatímco v případě naftového ano. Nepřijde hned, ale může se objevit za několik měsíců. Ale jenom u toho, kdo natankuje plnou a jezdí málo. Kdo zvládne nádrž za maximálně pár týdnů projet, obavy mít nemusí. Komu ale nafta v nádrži zůstává déle, měl by být na pozoru.
Různé klimatické podmínky
Ne každý motorista ví, že motorová nafta v čerpacích stanicích má různé vlastnosti napříč jednotlivými ročními obdobími. Jistě jste slyšeli o tom, že existuje nafta označovaná jako letní, stejně jako nafta zimní. Dané vlastnosti jsou specifické právě pro konkrétní roční období a pro to, jaké jsou teploty. A tím se dostáváme k hlavními riziku, které je spojené s tankováním plné nádrže, pokud jezdíme málo.
Letní nafta v zimě?
Nutno dodat, že není nafta pouze letní a zimní, ale je také přechodná. Ta se na čerpacích stanicích objevuje v průběhu podzimu. I ta má ale filtrovatelnost do -10 stupňů, což na zimní provoz není ideální. A ta letní s filtrovatelností kolem 0 stupňů Celsia už vůbec ne. Je proto namístě zpozornět a zajistit, aby v nádrži během zimy nebyla právě letní či přechodná. V takovém případě může být velký problém ve chvíli, kdy se rozhodneme kamkoliv jet.
Jak problémům předcházet?
V podstatě jednoduše. Ideální je tankovat jenom tak, abychom naftu určenou pro konkrétní klimatické podmínky zvládly projezdit a neriskovali, že během zimy bude v nádrži ta, co zde nemá být. A pokud je, ideální je naředit co nejvíce tou správnou, aby se filtrovatelnost pokud možno co nejvíce optimalizovala.
Zdroj: https://www.cenex.com/about/cenex-information/cenexperts-blog-page/fuel-efficiency/cold-weather-diesel-problems