U aut s automatickou převodovkou se o řazení stará auto. V případě manuálu má vše v rukou řidič – doslova. Musí sešlápnout spojku, mít jasno o tom, jaký rychlostní stupeň zvolí, a ten následně zařadí. Málokdo si ale za volantem uvědomuje, že v chladných dnech by mělo být řazení přece jenom trochu jiné než v létě. S čím počítat, čemu se přizpůsobit a co změnit?
Nižší otáčky jsou základ
Pokud ráno vyjíždíte se studeným vozem, je třeba mít na paměti, že nejlépe a nejefektivněji se ohřeje jízdou. S tím ale souvisí i to, jak budete řadit. Je základem držet motor, než se ohřeje, spíše v nižších otáčkách. V návaznosti na to byste měli řadit mnohem dříve, než je tomu v případě běžné jízdy se zahřátým motorem. Pokud toto nerespektujete, studený motor zbytečně vytáčíte, což mu rozhodně neprospívá. Do vyšších otáček lze jít až ve chvíli, kdy je dostatečně zahřátý.
Na kluzkém povrchu vyšší rychlostní stupeň
V chladném počasí, pokud teploty začnou klesat pod bod mrazu, mohou nastat problémy se stavem vozovky. Klasický nebo černý led, sněhové jazyky, sníh a další situace, které ovlivní jízdu. Pokud má být bezpečná, je lepší mít zařazený vždy vyšší rychlostní stupeň – tedy opět je lepší auto držet spíše v nižších otáčkách. Díky tomu zamezíte riziku protáčení kol, které se může objevit právě v souvislosti s vyššími otáčkami při sešlápnutí plynu.
Raději nevyřazovat
V létě je pro mnohé řidiče běžné, pokud jedou z kopce nebo pokud snižují rychlost, že vyřadí na neutrál. V chladných dnech, kdy hrozí, že vozovka nemusí být sjízdná, toto nedoporučujeme. Vždy je lepší nechat zařazen rychlostní stupeň, díky čemuž jsou kola neustále v záběru. Díky tomu lze snáze předcházet například smyku a auto udržet lépe v jízdní dráze i na zasněžené silnici. Samozřejmě záleží i na dalších faktorech, jako je například rychlost.
Zdroj: https://advancedtransmission.com/the-effect-of-cold-weather-on-your-transmission/