U aut s automatickou převodovkou se o řazení stará auto. V případě manuálu má vše v rukou řidič – doslova. Musí sešlápnout spojku, mít jasno o tom, jaký rychlostní stupeň zvolí, a ten následně zařadí. Málokdo si ale za volantem uvědomuje, že v chladných dnech by mělo být řazení přece jenom trochu jiné než v létě. S čím počítat, čemu se přizpůsobit a co změnit?
Nižší otáčky jsou základ
Pokud ráno vyjíždíte se studeným vozem, je třeba mít na paměti, že nejlépe a nejefektivněji se ohřeje jízdou. S tím ale souvisí i to, jak budete řadit. Je základem držet motor, než se ohřeje, spíše v nižších otáčkách. V návaznosti na to byste měli řadit mnohem dříve, než je tomu v případě běžné jízdy se zahřátým motorem. Pokud toto nerespektujete, studený motor zbytečně vytáčíte, což mu rozhodně neprospívá. Do vyšších otáček lze jít až ve chvíli, kdy je dostatečně zahřátý.
![](https://offroadweb.cz/wp-content/uploads/img_65389386f2e45.jpg)
Na kluzkém povrchu vyšší rychlostní stupeň
V chladném počasí, pokud teploty začnou klesat pod bod mrazu, mohou nastat problémy se stavem vozovky. Klasický nebo černý led, sněhové jazyky, sníh a další situace, které ovlivní jízdu. Pokud má být bezpečná, je lepší mít zařazený vždy vyšší rychlostní stupeň – tedy opět je lepší auto držet spíše v nižších otáčkách. Díky tomu zamezíte riziku protáčení kol, které se může objevit právě v souvislosti s vyššími otáčkami při sešlápnutí plynu.
Raději nevyřazovat
V létě je pro mnohé řidiče běžné, pokud jedou z kopce nebo pokud snižují rychlost, že vyřadí na neutrál. V chladných dnech, kdy hrozí, že vozovka nemusí být sjízdná, toto nedoporučujeme. Vždy je lepší nechat zařazen rychlostní stupeň, díky čemuž jsou kola neustále v záběru. Díky tomu lze snáze předcházet například smyku a auto udržet lépe v jízdní dráze i na zasněžené silnici. Samozřejmě záleží i na dalších faktorech, jako je například rychlost.
Zdroj: https://advancedtransmission.com/the-effect-of-cold-weather-on-your-transmission/