Výměna pneumatiky je úkon, který by měl zvládnout každý motorista. Je pravdou, že dnes už není náhradní kolo nezbytnou výbavou a defekt se dá řešit použitím opravné sady nebo zavoláním asistence. Je ale stále mnoho lidí, kteří případný defekt vyřeší klasicky po staru. Tedy s využitím heveru. Tady ale může nastat problém.
Málokdo dodržuje základní postupy
Vyměnit kolo není nic složitého. Stačí pomocí heveru auto zvednout, povolit šrouby, provést výměnu, šrouby utáhnout a auto spustit zpět na kola. Základem je dodržet klíčové bezpečnostní postupy. Auto by mělo být zabezpečeno proti rozjetí, výměna by měla probíhat na pevném rovném povrchu a po zvednutí auta je základem nelézt pod něj a raději ho dále zabezpečit, pokud by hrozil jeho pád.
Riziko je také v heveru
I když dojde k tomu, že dodržíme všechny bezpečností pokyny a povinnosti, může dojít k jinému problému. K selhání heveru. Je třeba mít na paměti, že tento prvek, který je poměrně levný a konstrukčně jednoduchý, musí unést velkou váhu. Pokud je jakkoliv nekvalitní, může to být problém, který ohrozí naše zdraví, a klidně i život.
Úřad varuje
Poznat na první pohled problémový hever moc nejde. Naštěstí tu jsou úřady, které dokážou pomoci a odhalí problémové výrobky. Česká obchodní inspekce v minulém měsíci zjistila, že se na trhu prodává automobilový ruční nůžkový zvedák Compass ST-105. Ačkoliv na první pohled vypadá jako slušný pomocník při výměně kola, ČOI na něj upozorňuje. Vlivem nedostatečné konstrukční pevnosti hrozí jeho deformace a následné zřícení vozidla.
Kontrola je namístě
ČOI samozřejmě nařídila zákaz distribuce a stažení z trhu. Koupit ho v tuto chvíli tedy patrně nebude možné. Přesto ho může mít někdo doma a netuší, jaké riziko na něj následně číhá, například při výměně na letní pneu, která se nezadržitelně blíží. Řadu řidičů může čekat velmi nemilé překvapení.
Zdroj: https://www.coi.cz/coi-zakazala-nebezpecny-zvedak-na-automobily/