Dlouhá zima má na redaktory evidentně neblahé účinky a když vymýšlíme záminku pro svezení na motorce, dopadá to někdy dost zvláštně. Plánovat srovnávací test více než třísetkoňové čtyřkolky proti motorce na letních gumách opravdu není moudré, ale když už, tak už…
Nové BMW GS se pyšní nejsofistikovanější elektronikou, kterou kdo kdy do cestovního endura nacpal, nová BMW X3 zase vyladěným náhonem na všechna kola X-drive. K tomu jsme si vzali verzi s M paketem a každý dobře ví, co to znamená. Pod kapotou byl přeplňovaný diesel s výkonem 313 koní a hlavně točivým momentem 640 Nm. No a aby toho nebylo málo, X3 má novou osmistupňovou převodovku ZF s možností řadit pádly pod volantem.
Oproti tomu je tu GS se 125 koňmi, novým kapalinou chlazeným boxerem a patentovaným podvozkem paralever a telelever. Nové GS má elektronický podvozek, který vyhodnocuje situaci na silnici a podle toho se přitvrdí, nebo naopak změkčí. K tomu je tady kontrola trakce, ABS a systém nastavení jízdních režimů, bohužel na zasněžených serpentinách to bylo všechno naprosto k ničemu.
Testovací dráha byla jednoduchá, začínala u odbočky k hoře Ještěd a končila na prvním parkovišti se semafory. Pokud si myslíte, že na klikaté, prudké silnici, na které se nesmí solit kvůli ekologům a je upravena jen trochou štěrku nebude mít GS proti našlapané X3 šanci, tak máte pravdu, Filipa na GS může zachránit jen zácpa, která bohužel nepřišla, protože vydat se na tuhle nesjízdnou silnici může jen pár pošuků a mi mezi nimi.
GSo nebylo deklasováno rozdílem hodin jen díky velkorysosti řidiče X3, který pravidelně pomáhal GSo roztlačovat, protože když máte silniční gumy, pod sebou ujetý sníh a před sebou kopec jako …. , nepomůže vám ani nejlepší elektronika světa. Když jsme kontrolu trakce vypnuli, BMW jen roztáčelo zadní kolo na místě, když jsme jí zapnuli, motor štěkal, pokuckával a motorka stála na místě. Takže vystoupit, tlačit, nastoupit, popojet a tak pořád dokola.
Nakonec jsme to zvládli a bok po boku stanuli na vrcholu hory pod legendárním vysílačem s neméně legendárními stroji. A za ty xichty turistů okolo to rozhodně stálo. Ovšem přiznejme si, tohle nebyl moc dobrý test, ukázal nám jen, že X3 je prostě dobrý auto a že GS na hladkých gumách na sníh nepatří. Náladu nám zlepšil snad jen pocit, že jsme se svezli na motorce a taky chvíle, kdy jsme našli zasněžené oválné parkoviště, kde nám dal výběrčí svolení k nekonečnému driftování okolo!
Tak zase někdy příště, zkusíme třeba Land Rover a Panigale…
Redakční test vozu BMW X3 najdete pod tímto odkazem.
Redakční test motocyklu BMW R1200GS 2014 najdete pod tímto odkazem.
Video ze zimního výletu na Ještěd:
Autor: FilipT, MatějO